آسیب شناسی افت تحصیلی دانش آموزان دبیرستانی شهر زاهدان با استفاده از داده کاوی

آسیب شناسی افت تحصیلی دانش آموزان دبیرستانی شهر زاهدان با استفاده از داده کاوی

آکادمی داده

۱۳۹۷/۰۴/۲۶


  • 143 بازدید

در این سلسله مقالات به مفاهیم و کاربرد های داده‌کاوی، متن کاوی و علوم مرتبط با علم داده پرداخته می‌شود. با توجه به حجم عظیم مقالات تولید شده در زبان فارسی در حوزه داده کاوی و علم داده، آکادمی داده تصمیم گرفت مقالات فارسی منتشر شده در این حوزه را خلاصه برداری کرده و در اختیار علاقه مندان قرار دهد. این مقالات ابتدا با معرفی موضوع و کارهای انجام شده آغاز می شود و سپس مجموعه داده یا دیتاست تحقیق ارائه می شود و سپس پیاده سازی انجام شده در رپیدماینر، وکا یا پایتون ارائه شده و نتایج تحلیل می شود.

در این رشته نوشته ها ابتدا خلاصه ای از مقاله ارائه شده و سپس نتیجه گیری مقاله عینا آورده می گردد و سپس فایل پی دی اف آن نیز برای دانلود در اختیار محققین و پژوهشگران عزیز قرار می گیرد. 

با توجه به اهمیت بالای آموزش و پرورش در توسعه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی جامعه به ویژه مقطع دبیرستان به لحاظ تاثیر عمده ای که در تربیت نیروی انسانی مورد نیاز جامعه دارد، همواره مورد توجه بوده است. چالشهای موجود در این مقطع باعث شده که مسئولین آموزش و پرورش در پی تغییر و اصلاح ساختار برنامه های آموزش ی این مقطع برآیند. برای دستیابی به این هدف نیاز به تحلیل و توصیف داده های آماری موجود از اهمیت بالایی برخوردار است. در این راستا با توجه به این که نظام آموزش و پرورش هر ساله داده های آماری زیادی را در ارتباط با اطلاعات جمعیت شناختی دانش آموزان و نمرات درسی آنها جمع آوری و ذخیره می نماید لذا به منظور بهره برداری از دانش نهفته در این حجم اطلاعات و هدایت تصمیم گیری هوشمندانه مدیران آموزش و پرورش در بهبود هدایت تحصیلی دانش آموزان، این تحقیق به تحلیل اطلاعات دانش آموزان با استفاده از تکنیک های داده کاوی می پردازد. جهت دست یابی به این هدف از تکنیک دسته بندی که یکی از تکنیک های داده کاوی می باشد، استفاده می شود. داده های مورد استفاده در این تحقیق از پایگاه داده های آموزش و پرورش جمع آوری شده است. سپس با استفاده از روش های گسسته سازی، پیش پردازش داده ها صورت می گیرد و کلاسبندی داده ها انجام می گیرد. در مرحله بعد مدل سازی داده ها به کمک درخت تصمیم صورت می گیرد.

برای این منظور مدل های درخت تصمیم 
QUEST ، C5 CART و CHAID به عنوان پرکاربردترین مدل های کلاسبندی مورد استفاده قرار می گیرد. جهت ارزیابی مدلهای فوق از منحنی بهره استفاده شده است. نتایج نشان داد که منحنی بهره مدلهای CHAID و CART بالاتر قرار گرفته و بنابراین مدلهای فوق بهتر از دو مدل دیگر است. با توجه به عملکرد بهتر CART از این مدل برای تحلیل های تخصصی استفاده شده است. یکی از نتایجی که از درخت تصمیم فوق می توان استخراج کرد رتبه بندی متغیرهای ورودی است بر مبنای اهمیتی که در تفکیک کلاس ها دارند، می باشد. همانطور که مشخص است مشخصه تحصیلات پدر بیشترین تاثیر را بر عملکرد دانش آموز داشته است و بعد از آن مشخصه های پیشرفت تکنولوژی و معدل سال گذشته اهمیت بالایی داشته اند. 
 
کارهای آتی این مقاله:
١. با توجه به پیشرفت تکنولوژی و جمع آوری داده های زیاد در پایگاه داده های آموزش و پرورش، پیشنهاد می گردد تا محققان آتی جهت آسیب شناسی افت تحصیلی دانش آموزان، متغیرهای بیشتری را مورد آزمایش قرار 
دهند. 
۲. پژوهش حاضر بر روی دانش آموزان دبیرستانی انجام گرفته است. از آنجایی که شرایط حاکم پیرامون سایر سازمان ها از قبیل دانشگاه ها و مدارس و ... نیز نسبتا مشابه آن است؛ لازم است تحقیقاتی مشابه این تحقیق بر روی آن ها صورت گیرد. 
٣. با توجه به نتایج حاصل از این تحقیق، عواملی چون تحصيلات پدر و پیشرفت تکنولوژی و معدل سال گذشته بیشترین تاثیر را در عملکرد دانش آموزان داشته است؛ لذا پیشنهاد می گردد در تحقیقات آتی این موارد با حساسیت بیشتری بررسی گردند. 
۴. در این تحقیق جهت بررسی افت تحصیلی دانش آموزان از روش درخت تصمیم گیری استفاده شده است. 
پیشنهاد می گردد سایر روش های داده کاوی از قبیل شبکه های عصبی مصنوعی، شبکه های بیزین، الگوریتم های خوشه بندی و ... نیز بررسی شده و نتیجه آنها با نتایج این تحقیق مقایسه گردد. 
۵. محدود شدن جامعه آماری به شهرستان زاهدان از محدودیت های این پژوهش بود، لذا بشنهاد می شود که این متغیرها در سای نقاط استان سیستان و بلوچستان و حتی کشور ایران برای تعمیم دهی نتایج بررسی شود. 
۶ .با توجه به اینکه اطلاعات مورد استفاده در این تحقیق دارای توزیع یکسانی بر اساس تعداد دانش آموزان دختر و پسر نبوده؛ امید است با در دست داشتن اطلاعات کاملی در حوزه های آموزش و پرورش، بتوان نتایج دقیق تری در جهت آسیب شناسی افت تحصیلی دانش آموزان به دست آورد. 

این مقاله از طریق لینک قابل دسترسی است و محققین علاقه مند می توانند آن را به صورت رایگان دریافت نمایند. 


کپی برداری بدون ذکر منبع، بر اساس قانون جرائم اینترنتی و مادۀ 12 فصل سوم قانون جرائم رایانه ای غیر قانونی بوده و مجازات جزای نقدی و حبس دارد و شرعا نیز حرام است! 
اگر در زمینه داده کاوی در حال تحقیق یا پیاده سازی پروژه تجاری یا پایان نامه هستید برای گرفتن مشاوره یا دادن سفارش انجام با ما تماس بگیرید.  آکادمی داده در تلگرام، واتزآپ و تمامی پیام رسان های ایرانی(سروش، آی گپ، بله و ویسپی) با شماره 09120637751 حضور دارد برای ارتباط از طریق ایمیل آدرس جیمیل: dataacademyir@gmail.com می باشد. 


افتخار آکادمی داده، همسفر بودن با شما در راه یادگیری علم داده است.