اعتماد در تجارت الكترونيک

اعتماد در تجارت الكترونيک

آکادمی داده

۱۳۹۷/۰۳/۱۱


  • 36 بازدید

اعتماد قدمتی برابر تاریخ زندگی بشر و آغاز تعاملات اجتماعی میان انسان ها دارد. تقریباً تمام جنبه های زندگی انسان مبتنی بر اعتماد است. اعتماد بدون شك، عنصری مهم در زندگی بشر بوده، روابط معنا دار میان انسان ها به این مفهوم بستگی دارد.
پوتنام به عنوان یکی از صاحبنظران و پیشروان در مباحث سرمایه ی اجتماعی، سرمایه ای اجتماعی را مجموعه ای از مفاهیمی چون اعتماد، هنجارها و شبکه ها تعریف کرده است که منجر به ایجاد ارتباط و مشارکت بهینة اعضای یک اجتماع می شود و در نهایت منابع متقابل اعضای آن جامعه را تامین می کند. همان طور که در تعریف ارایه شده برای سرمایة اجتماعی دیده می شود اعتماد یکی ابعاد مهم سرمایة  اجتماعی محسوب می گردد و بر اساس این تئوری، اعتماد منبع اصلی جامعة مدنی و زمینه  ساز تعهد مدنی ، تعهد سازمانی و دموکراسی به حساب می آید.
باید توجه داشت که تعریف واحد و واضح برای اعتماد و عوامل موثر بر آن وجود ندارد. معمولا اعتماد مترادف با اطمینان،  باور و تکیه کردن در نظر گرفته می شود.
در حال حاضر محققان در عملیاتی كردن این مفهوم دچار مشكل هستند و در ارائة معنایی بنیادی از اعتماد، اختلاف نظر دارند. آنچه كه مسلم است اعتماد، با توجه به زمینه های گوناگون تحقیقاتی توسط محققان مختلف به شكل های متفاوتی مفهوم سازی شده است.
در این میان مسألة اعتماد مشتری به عنوان زیربنای موفقیت تجارت الكترونیك، مقبولیت گسترده ای یافته است به طوری  كه در تحقیقات گوناگون، بی اعتمادی به عنوان یكی از موانع عمدة عدم توسعة تجارت الكترونیك است.
 
با وجود نبود یك تعریف جامع و مانع از معنا و مفهوم اعتماد، اعتماد مجازی را به حالتی ذهنی كه در آن فرد به دلیل اقدام به خرید و فروش به صورت الكترونیكی، در حالتی آسیب پذیر قرار می گیرد معنا كرده اند. فرد در این حالت اولا فروشندة الكترونیكی را شایستة فروش به صورت الكترونیكی می داند، ثانیا رفتار فروشنده از نظر فرد قابل پیش بینی است و ثالثا فرد اعتقاد دارد كه فروشنده در رفتار خود با خریدار، خیرخواهی پیشه كرده است.

تحلیل رفتار دسترسی کاربران برای ارتقا توانایی هوش کسب  و کار در وب سایت های تجارت الکترونیک، سعید اروج زاده

کپی برداری بدون ذکر منبع، براساس قانون جرایم اینترتی و مادۀ 12 فصل سوم قانون جرایم رایانه ای غیر قانونی بوده و مجازات جزای نقدی و حبس دارد و شرعا نیز حرام است! 

اگر در زمینه تجارت الکترونیک در حال تحقیق یا پیاده سازی پروژه یا پایان نامه هستید برای گرفتن مشاوره یا دادن سفارش انجام با ما تماس بگیرید.  آکادمی داده در تلگرام، واتزآپ و تمامی پیام رسان های ایرانی(سروش، آی گپ، بله، گپ و ویسپی) با شماره 09120637751 حضور دارد برای ارتباط از طریق ایمیل آدرس جیمیل: dataacademyir@gmail.com می باشد. 

افتخار آکادمی داده، همسفر بودن با شما در راه یادگیری علم داده است.