بررسی کاربرد تکنیکهای داده کاوی و هوش تجاری در افزایش عملکرد مبادلات تجاری بازارچه های مرزی

بررسی کاربرد تکنیکهای داده کاوی و هوش تجاری در افزایش عملکرد مبادلات تجاری بازارچه های مرزی

آکادمی داده

۱۳۹۷/۰۴/۲۸


  • 57 بازدید

در این سلسله مقالات به مفاهیم و کاربرد های داده‌کاوی، متن کاوی و علوم مرتبط با علم داده پرداخته می‌شود. با توجه به حجم عظیم مقالات تولید شده در زبان فارسی در حوزه داده کاوی و علم داده، آکادمی داده تصمیم گرفت مقالات فارسی منتشر شده در این حوزه را خلاصه برداری کرده و در اختیار علاقه مندان قرار دهد. این مقالات ابتدا با معرفی موضوع و کارهای انجام شده آغاز می شود و سپس مجموعه داده یا دیتاست تحقیق ارائه می شود و سپس پیاده سازی انجام شده در رپیدماینر، وکا یا پایتون ارائه شده و نتایج تحلیل می شود.

در این رشته نوشته ها ابتدا خلاصه ای از مقاله ارائه شده و سپس نتیجه گیری مقاله عینا آورده می گردد و سپس فایل پی دی اف آن نیز برای دانلود در اختیار محققین و پژوهشگران عزیز قرار می گیرد. 

در دنیای امروز ، داده ها قلب تپنده فرایندهای تجاری محسوب می شوند. منابع داده در سازمان ها و کسب و کارها سرمایه های مهمی هستند که باید به بهترین روش از آنها بهره برداری شود. تکنیک های داده کاوی و هوش تجاری در جهت تحلیل و کشف دانش و الگوهای پنهان درون داده ها توسعه یافته اند. داده کاوی به عنوان یکی از بهترین ابزارها برای کشف الگوهای ارزش آفرین در دنیای تجارت شناخته شده است. 
دانش داده کاوی ابزاری است که مدیران را قادر می سازد تا سریع تر نسبت به آینده عمل کنند ، فعال باشند بجای آنکه واکنش پذیر باشند، بدانند و مطمئن باشند بجای آنکه حدس بزنند . واضح است که با داشتن این قابلیت ، سازمان ها قادر خواهند بود که دانش ارزشمندی را از درون داده های خود استخراج نمایند. 
در نهایت باید بتوان داده ها را به اطلاعات، اطلاعات را به عمل و عمل را به ارزش تبدیل کرد . این را در یک کلام چرخه تعالی داده کاوی می نامند. به منظور دستیابی به این هدف لازم است داده کاوی به صورت یک فرآیند ضروری در کنار سایر فرآیند ها نظیر بازاریابی، فروش، پشتیبانی مشتری و کنترل موجودی درآید. 
سیستمهای اطلاعاتی تحلیلی در مقابل سیستم های عملیاتی ، سیستمهای هستند که امکان تحلیل داده های انبوه حاصل از سیستمهای عملیاتی را برای تمامی سطوح کاربران فراهم می کنند . سیستم های عملیاتی در سازمانهای بزرگی مانند بانکها به صورت روزانه پردازشهای اطلاعاتی فراوانی را به انجام رسانده و به تولید اطلاعات گوناگون می پردازند. بانکهای اطلاعاتی این سازمانها با داده های فراوان حاصل از تراکنش های مالی، اداری حسابداری و.... روبرو می شوند. 
تحلیل و پردازش درست و دقیق اطلاعات عملیاتی می تواند در تولید نتایج آماری در جهت تصمیم گیریهای کلان مدیریتی موثر بوده و به مدیران کمک کند تا تصمیمات بهینه ای برای موفقیت سازمان خود بگیرند . 
مهمترین رمز موفقیت در فعالیت های تجاری ، شناخت و تحلیل بازار می باشد . تحقیقات بازار قبل و بعد از ارائه کالا و خدمات امری ضروری و مهم می باشد . فناوری اطلاعات با سازمان دهی و مدیریت اطلاعات و داده ها ، امکان دسترسی سریع و آسان به اطلاعات و داده ها را فراهم می کند. 
یکی از مهمترین مشکلات تجار ، غرفه داران و سایر فعالان اقتصادی در بازار کشورهای همسایه و بخصوص افغانستان ، عدم شناخت دقیق ، کامل و به موقع از بازار و تغییرات این بازار می باشد. توسعه صادرات غیرنفتی از طریق بازارچه های مرزی می تواند باعث رونق اقتصادی منطقه شده و با ایجاد اشتغال پایدار ، از بروز مشکلات و آسیب های اجتماعی جلوگیری کند.
لازمه توسعه صادرات ، شناخت دقیق بازار هدف می باشد. تحقیقات بازار و تحلیل بازار یکی از مهمترین نیازهایی است که در راستای توسعه اقتصادی بازارچه های مرزی می تواند و می بایست محقق گردد.  
عدم شناخت دقیق بازار باعث می شود که صادرکنندگان محصولات و خدمات نتوانند بهره وری لازم را از بازار افغانستان داشته باشند و میزان خطای تصمیم گیری آنها نیز بالا رود. 
از این رو، امکان ایجاد یک دیده بان تجاری برای رصد کردن دقیق وضعیت بازار های صادراتی کشورهای همسایه ، شناسایی فرصت ها و تهدیدهای این بازار می تواند روشنگر راه تاجران و بازرگانان این منطقه باشد و همچنین برای تصمیم گیری و برنامه ریزی و قانون گذاری های مسئولین و کارشناسان بسیار مفید واقع شود. 
در حال حاضر یک سیستم اطلاعاتی جامع که وضعیت عملکرد تجاری در بازارچه های مرزی را بطور دقیق سازمان دهی و مدیریت کند، وجود نداشته و امکان دسترسی به اطلاعات و داده های مهم و حیاتی در بخش صادرات از طریق بازارچه های مرزی نیز وجود ندارد. مهمترین آمار قابل دسترس از بازارچه های مرزی در حال حاضر ، آمار مربوط به وزن مرسوله ها و طبقه بندی کلی کالاها می باشد.
 تجار و بازرگانان کشورهای همسایه نیز درک دقیقی از بازار ایران ، وضعیت تولید کالاها و خدمات ندارند. این سامانه قابلیت رهگیری و شناسایی برای تجار کشورهای همسایه را نیز فراهم می سازد. ایجاد یک سامانه اطلاعاتی جامع با هدف نگهداری ، سازمان دهی ، مدیریت و تحلیل داده ها و اطلاعات مربوط به صادرات به کشورهای همسایه و شناسایی دقیق وضعیت بازار یک امر ضروری و مهم محسوب می شود. این سامانه اطلاعاتی می تواند بازارسنجی دقیقی برای صادرکنندگان کالا و خدمات بوجود آورد تا بتوانند با آگاهی کامل از وضعیت بازار و با چشمانی باز به امر صادرات و واردات مبادرت ورزند .
به منظور بهره وری بیشتر از بازارهای صادراتی و بازارچه های مرزی و حل مشکلات و موانع موجود در بخش دسترسی و سازمان دهی ، مدیریت و تحليل داده های مربوط به صادرات موارد زیر پیشنهاد می شود :
-ایجاد یک دیده بان تجاری به منظور رصد کردن دائمی بازارهای صادراتی با استفاده از تکنیک های هوش
تجاری و داده کاوی
 - طراحی و پیاده سازی یک سیستم اطلاعاتی تحلیلی جامع در حوزه صادرات 
- یکپارچه سازی منابع داده ای موجود در حوزه صادرات با استفاده از تکنیک انبار داده 
-  جمع آوری و مستندسازی دانش و اطلاعات فعالان اقتصادی در قالب یک سیستم جامع و متمرکز اطلاعاتی و
بهره برداری بیشتر از این دانش و اطلاعات
- رصد کردن نوسان بازار ایران و کشورهای همسایه بصورت دائمی و دقیق 
- ایجاد یک مرجع داده ای کامل ، جامع ، قابل اعتماد ، موثر و کارا برای فعالان اقتصادی و مسئولین در بخش
بازار صادراتی کشورهای همسایه 
- شناسایی دقیق تاجران و پیله وران ایرانی که از طریق بازارچه های مرزی صادرات و واردات خود انجام می
دهند. (ایجاد بانک اطلاعاتی تاجران و پیله وران ایرانی) 
- ایجاد بانک اطلاعاتی جامع تولید کنندگان کالاهای صادراتی و ارائه کنندگان خدمات صادراتی 
- شناسایی دقیق تجار کشورهای همسایه و عملکرد تجاری آنها ( ایجاد بانک اطلاعاتی تجار کشورهای همسایه ) 
- ایجاد یک زیرساخت اطلاعاتی جامع و کامل برای بازارچه های مرزی 
- ایجاد یک سیستم پشتیبانی تصمیم گیری (DSS)برای مسئولین ، کارشناسان ، مدیران و تجار در حوزه
صادرات از طریق بازارچه های مرزی
- قابلیت تحلیل هزینه های مستقیم و غیرمستقیم مربوط به صادرات کالاها و مدیریت و محاسبه دقیق بهای تمام شده کالاهای صادراتی 
- الکترونیکی کردن کلیه فرایند های صادرات محصولات از طریق بازارچه های مرزی 
- قابلیت راه اندازی نمایشگاه های مجازی 
- شناخت ، تحقیقات ، تحلیل و بخش بندی بازار کشورهای همسایه 
- تحلیل وضعیت کشش بازار کشورهای همسایه و على الخصوص افغانستان در زمانها و فصول مختلف با استفاده از تحلیل داده ها

 


 

این مقاله از طریق لینک قابل دسترسی است و محققین علاقه مند می توانند آن را به صورت رایگان دریافت نمایند. 


کپی برداری بدون ذکر منبع، بر اساس قانون جرائم اینترنتی و مادۀ 12 فصل سوم قانون جرائم رایانه ای غیر قانونی بوده و مجازات جزای نقدی و حبس دارد و شرعا نیز حرام است! 
اگر در زمینه داده کاوی در حال تحقیق یا پیاده سازی پروژه تجاری یا پایان نامه هستید برای گرفتن مشاوره یا دادن سفارش انجام با ما تماس بگیرید.  آکادمی داده در تلگرام، واتزآپ و تمامی پیام رسان های ایرانی(سروش، آی گپ، بله و ویسپی) با شماره 09120637751 حضور دارد برای ارتباط از طریق ایمیل آدرس جیمیل: dataacademyir@gmail.com می باشد. 


افتخار آکادمی داده، همسفر بودن با شما در راه یادگیری علم داده است.