تاریخچه و كاربرد عقیده کاوی

تاریخچه و كاربرد عقیده کاوی

آکادمی داده

۱۳۹۷/۰۳/۰۴


  • 124 بازدید
یکی از اولین کارها در این حوزه در سال 1979 توسط کاربنل معرفی شد، وی از یک مدل شبیه- سازی شده کامپیوتری را طراحی کرد که میتوانست عقاید سیاسی یک فرد از حزب آزادی خواه و یا محافظه کار را با توجه به سیاست آمریکا و شوروی و دیگر سیاستهای بین المللی مدلسازی نماید.
 اما عبارت تحلیل احساسات توسط نی و اصطلاح عقیده کاوی نیزتوسط دیو برای اولین بار نام برده شد، اگرچه زبانشناسی و پردازش زبان طبیعی سابقه طولانی تحقیقاتی دارند اما تا قبل از سال 2000 میلادی پژوهشهای بسیار محدودی در رابطه با تحلیل احساسات صورت پذیرفته بود.
گسترش تحقیقات در این شاخه در سالهای اخیر دلایل مختلفی دارد، اولا کاربرد آن تقریباً هر حوزهای را شامل میشود به ویژه در بخش صنعت به دلیل رقابتی بودن بازار، صاحبان مشاغل نیاز دارند کاملا بازار را تحلیل نموده و از نظرات مشتریان آگاه باشند و حاضر هستند هزینه زیادی را برای داشتن این اطلاعات انجام دهند.
 ثانیاً یک حوزه چالشی تحقیقاتی است، به خصوص در زبان فارسی به دلیل پیچیدگیهای خاص آن جای کار زیادی دارد .
 بیشترین کاربرد عقیده کاوی در حوزه بازار و تجارت است زیرا راهکارها معمولا منجر به افزایش سوددهی و فروش خواهد شد. کاربردها در این حوزه از سه دیدگاه زیر قابل بررسی است. 
• از دیدگاه مشتریان: بررسی کیفیت محصول، معایب و مزایا کالا ، استفاده از تجربیات دیگران، مقایسه محصولات و
• از دیدگاه تولیدكنندگان: کشف نقاط ضعف محصول خود از دیدگاه مشتریان، نقطه نظرات و انتظارات مشتریان، درک بهتر از نیاز مشتریان خود، مقایسه و رقابت با سایر شرکتهای رقیب در بازار و...
• از دیدگاه فروشندگان: بازاریابی، تبلیغات مناسب با علایق و سلایق مشتریان، پیشنهاد محصول مناسب به خریداران و ... 
پس جمع آوری متن نظرات و بازبینی های کاربران از انجمنهای گفتگو، شبکه های اجتماعی، فروشگاه های آنلاین اینترنتی و ... با استفاده از تکنیکهای پردازش زبان طبیعی تواستند عقاید و احساسات کاربران را در مورد محصولات مختلفی مانند گوشی موبایل به دست آورده و به جزئیات در مورد  ویژگیهای مختلف آن که نقدهای کاربران دیده شده، بصری سازی را انجام دهند.
 در زبان فارسی نیز محمدی و همکاران راهکاری را درجهت نقد یک کالا با استفاده از شبکه واژگان احساسی که یکی از روشهای تحلیل احساسات است ارائه نمودند، در این سیستم ابتدا در مرحله پیش پردازش دادهها با جداسازی کلمات و جملات، برچسبگذاری اجزای سخن و ریشه یابی کلمات، اطلاعات موردنیاز از نقدها استخراج میشود. در مرحله بعد با استخراج ویژگیهای کالا از نقدها، آن دسته از ویژگیها که از نظر کاربران اهمیت بیشتری دارند مشخص می شوند. ویژگی های بهدست آمده با دقت بالایی مشابه با ویژگیهای واقعی کالا بوده و طبقه بندی احساسی مجموعه داده، براساس بار احساسی واژگان موجود در متن صورت می پذیرد.
برگرفته از مقاله افزایش هوشتجاری براساس تحلیل عقاید در نقدهای فارسی، عزیزی-خادمی

کپی برداری بدون ذکر منبع، براساس قانون جرایم اینترتی و مادۀ 12 فصل سوم قانون جرایم رایانه ای غیر قانونی بوده و مجازات جزای نقدی و حبس دارد و شرعا نیز حرام است! 

اگر در زمینه نظر کاوی یا عقیده کاوی در حال تحقیق یا پیاده سازی پروژه یا پایان نامه هستید برای گرفتن مشاوره یا دادن سفارش انجام با ما تماس بگیرید.  آکادمی داده در تلگرام، واتزآپ و تمامی پیام رسان های ایرانی(سروش، آی گپ، بله، گپ و ویسپی) با شماره 09120637751 حضور دارد برای ارتباط از طریق ایمیل آدرس جیمیل: dataacademyir@gmail.com می باشد. 

افتخار آکادمی داده، همسفر بودن با شما در راه یادگیری علم داده است.