تحلیل استنادی و متن کاوی بروندادهای علمی حوزه بازنمایی دانش در پایگاه وب آو ساینس

تحلیل استنادی و متن کاوی بروندادهای علمی حوزه بازنمایی دانش در پایگاه وب آو ساینس

آکادمی داده

۱۳۹۷/۰۵/۲۴


  • 38 بازدید

در این سلسله مقالات به مفاهیم و کاربرد های داده‌کاوی، متن کاوی و علوم مرتبط با علم داده پرداخته می‌شود. با توجه به حجم عظیم مقالات تولید شده در زبان فارسی در حوزه داده کاوی و علم داده، آکادمی داده تصمیم گرفت مقالات فارسی منتشر شده در این حوزه را خلاصه برداری کرده و در اختیار علاقه مندان قرار دهد. این مقالات ابتدا با معرفی موضوع و کارهای انجام شده آغاز می شود و سپس مجموعه داده یا دیتاست تحقیق ارائه می شود و سپس پیاده سازی انجام شده در رپیدماینر، وکا یا پایتون ارائه شده و نتایج تحلیل می شود.

در این رشته نوشته ها ابتدا خلاصه ای از مقاله ارائه شده و سپس نتیجه گیری مقاله عینا آورده می گردد و سپس فایل پی دی اف آن نیز برای دانلود در اختیار محققین و پژوهشگران عزیز قرار می گیرد. 

 

ترسیم ساختار علم برای رشته های مختلف و پیگیری آخرین تغییرات آنها، موضوع مورد توجه دانشمندان، کتابداران، فیلسوفان، دولت مردان و ناشران است و متون علمی، ماده های اصلی این ترسیم هستند. سه جزء در ترسیم ساختار علم نقش دارند: عناصر، روابط میان این عناصر که یک شبکه را تشکیل میدهند و تفسیر روابط بین عناصر (چن و پول 1، 2001) به گفته نويونز ۲ (1999) نقشه کتاب سنجی (علمی)، نمایی است از حوزه های علمی که با تجزیه و تحلیل کمی اطلاعات کتاب شناختی تهیه می شود. عناصر تشکیل دهنده نقشه های علمی، حوزه های پژوهشی هستند؛ در این نقشه ها حوزه های با ارتباط مفهومی قوی تر در کنار هم و حوزه های با ارتباط ضعیف تر در فاصله دورتر قرار می گیرند (محمدی، 1387).
در مقاله حاضر، تحلیل استنادی و متن کاوی حوزه بازنمایی دانش در پایگاه وب آوساینس مدنظر قرار گرفته است. بازنمایی دانش موضوع بسیار گسترده ای است. که در این پژوهش تنها آثار علمی مورد بررسی قرار گرفته است که مستقیما به این مبحث پرداخته اند جهت متن کاوی بروندادهای این حوزه، چکیده مقالات مورد بررسی قرار گرفت که چهار خوشه اصلی شناسایی شد. 
همان طور که یافته های پژوهش نشان داد، در حوزه بازنمایی دانش 5086 مدرک در پایگاه وب آو ساینس نمایه شده بود که این مقالات 65149 استناد به طور کلی دریافت کرده بودند که سهم هر آیتم از استناد 12.80 بوده و شاخص هرش این حوزه 96 است. Leone پرکارترین نویسنده این حوزه، کشور آمریکا پر تولید ترین کشور، حوزه علوم کامپیوتر و هوش مصنوعی در صدر مجلات و حوزه موضوعی بودند که آثار علمی حوزه بازنمایی را تولید کرده اند. در این پژوهش بازه زمانی 1970 به بعد در نظر گرفته شد، اما تا قبل از 1980 مقاله ای با این موضوع در وب آو ساینس به ثبت نرسیده بود. که بررسی ها نشان داد که در دهه هشتاد میلادی (1980 تا 1990) مقالات بسیار کمی (حدود 3٪) در این حوزه منتشر شده، اما در سال 1991 روند تولیدات حوزه بازنمایی دانش رشد بسیار صعودی را طی کرده و در سال 2006 به اوج خود رسیده است. دانشگاه استنفورد پیشتاز ترین موسسه در تولید مقالات این حوزه بوده، همچنین قالب مدارک تولید شده مقاله (94%) و به زبان انگلیسی (98%) است.
در راستای نتایج این پژوهش، محققان پیشنهاداتی را جهت پژوهش های آتی ارائه می نمایند :
1. پژوهش بر روی تحول ابزارهای بازنمایی دانش در طول چند دهه اخیر 
2. پژوهش بر روی ترمینولوژی این حوزه، با توجه به خوشه های به دست آمده از متن کاوی پژوهش حاضر.

 

این مقاله از طریق لینک قابل دسترسی است و محققین علاقه مند می توانند آن را به صورت رایگان دریافت نمایند. 

اگر به دنبال مجموعه مقالات فارسی در موضوعات مختلف هستید به لینک مراجعه بفرمایید. در این لینک مجموعه مقالات فارسی در حوزه های مختلف داده کاوی و متن کاوی ارائه شده است.

کپی برداری بدون ذکر منبع، بر اساس قانون جرائم اینترنتی و مادۀ 12 فصل سوم قانون جرائم رایانه ای غیر قانونی بوده و مجازات جزای نقدی و حبس دارد و شرعا نیز حرام است! 
اگر در زمینه متن کاوی در حال تحقیق یا پیاده سازی پروژه تجاری یا پایان نامه هستید برای گرفتن مشاوره یا دادن سفارش انجام با ما تماس بگیرید.  آکادمی داده در تلگرام، واتزآپ و تمامی پیام رسان های ایرانی(سروش، آی گپ، بله و ویسپی) با شماره 09120637751 حضور دارد برای ارتباط از طریق ایمیل آدرس جیمیل: dataacademyir@gmail.com می باشد. 


افتخار آکادمی داده، همسفر بودن با شما در راه یادگیری علم داده است.