تحلیل رفتاری کاربران در شبکه های اجتماعی چیست

تحلیل رفتاری کاربران در شبکه های اجتماعی چیست

آکادمی داده

۱۳۹۷/۰۳/۰۹


  • 138 بازدید

امروزه شبکه‌های اجتماعی یکی از مهم‌ترین ابزارهای انتقال و اشتراک اطلاعات هستند. کاربران این شبکه ها اقدام به تولید و اشتراک نظرات، عقاید و موضوعات مورد توجه خود می‌کنند. بدین ترتیب فیلد مطالعاتی در این حوزه ایجاد شده است به نام تحلیل رفتاری کاربران شبکه های اجتماعی.
 هدف از تحلیل رفتار کاربران، تحلیل فعالیت های آنهاست مانند اشتراک گذاری، پست مطلب، لایک مطلب، نظر دادن، فالو کردن و فعالیت‌های دیگر.
 با تحلیل این رفتارها محققین به این نتیجه رسیدند که این رفتارها به دو زیر گروه رفتارهای فردی و رفتارهای اجتماعی تقسیم می‌شود. لازم به ذکر است کلمه رفتار یکی از پرابهام ترین کلمات است زیرا در حوزه های مختلفی مانند پزشکی، مهندسی، هوش مصنوعی، علوم انسانی، روانپزشکی و حوزه‌های دیگر کاربرد دارد. 
رفتارهای فردی در شبکه های اجتماعی به رفتارهای گفته می‌شود که کاربر به تنهایی انجام می‌دهد. مانند فالو کردن یک کاربر دیگر. مثال دیگری از یک رفتار فردی عضو یک گروه شدن کاربر می باشد. عضویت یا خروج از یک گروه در شبکه اجتماعی رفتار فردی در نظر گرفته میشود.

 رفتارهای اجتماعی یا جمعی در شبکه های اجتماعی ناشی از یک رفتار هماهنگ از طرف تعدادی از کاربران است. می توان برای این نوع رفتار‌ها ترند کردن یک هشتگ در شبکه اجتماعی توییتر را مثال زد. در این شبکه اجتماعی تعدادی از کاربران سعی می کند برای جلب توجه بیشتر یا اظهار نظر در مورد یک موضوع آن را ترند کنند این کار توسط هشتگ انجام می شود. 
مثال دیگری از رفتار جمعی در شبکه های اجتماعی مهاجرت کاربران در شبکه های اجتماعی است. در مثال  عینی که در ایران نیز تجربه شد به دلیل فیلتر شدن شبکه اجتماعی تلگرام، کاربران ایرانی به شبکه های پیام رسانی ایرانی و خارجی دیگر کوچ کردند. این نیز مثال دیگری از رفتار جمعی کاربران در شبکه های اجتماعی است.

تحلیل رفتاری شبکه اجتماعی یکی از حوزه های مورد توجه محققین شبکه‌های اجتماعی است و روز به روز توجه بیشتری را جذب میکند. در این فیلد مطالعاتی محقق سعی می کند با استفاده از روشهای یادگیری ماشین، پردازش زبان طبیعی و تحلیل ساختار شبکه رفتارهای آتی کاربران را بر اساس رفتار گذشته آنها تخمین بزنند.
البته چالش‌های بسیاری برای رسیدن به تحلیل های رفتاری موفق در شبکه های اجتماعی وجود دارد. به طور مثال می‌توان پراکندگی داده، نبود اطلاعات درباره دلایل و نقص در ارزیابی را از جمله این چالش ها یاد کرد. 

کپی برداری بدون ذکر منبع، براساس قانون جرایم اینترتی و مادۀ 12 فصل سوم قانون جرایم رایانه ای غیر قانونی بوده و مجازات جزای نقدی و حبس دارد و شرعا نیز حرام است! 

اگر در زمینه تحلیل رفتاری کاربران در شبکه های اجتماعی در حال تحقیق یا پیاده سازی پروژه یا پایان نامه هستید برای گرفتن مشاوره یا دادن سفارش انجام با ما تماس بگیرید.  آکادمی داده در تلگرام، واتزآپ و تمامی پیام رسان های ایرانی(سروش، آی گپ، بله و ویسپی) با شماره 09120637751 حضور دارد برای ارتباط از طریق ایمیل آدرس جیمیل: dataacademyir@gmail.com می باشد. 

افتخار آکادمی داده، همسفر بودن با شما در راه یادگیری علم داده است.