تحلیل رفتار کاربران شبکه های اجتماعی در رویدادهایی مانند اعتراضات خیابانی

تحلیل رفتار کاربران شبکه های اجتماعی در رویدادهایی مانند اعتراضات خیابانی

آکادمی داده

۱۳۹۷/۰۳/۱۰


  • 157 بازدید

امروزه شبکه‌های اجتماعی یکی از مهم‌ترین ابزارهای انتقال و اشتراک اطلاعات هستند. کاربران این شبکه ها اقدام به تولید و اشتراک نظرات، عقاید و موضوعات مورد توجه خود می‌کنند. بدین ترتیب فیلد مطالعاتی در این حوزه ایجاد شده است به نام تحلیل رفتاری کاربران شبکه های اجتماعی.

 هدف از تحلیل رفتار کاربران، تحلیل فعالیت های آنهاست مانند اشتراک گذاری، پست مطلب، لایک مطلب، نظر دادن، فالو کردن و فعالیت‌های دیگر. فعالیت ها بیشتر به فیلدی که تحلیل رفتار در آن انجام می شود بستگی دارد. به طور مثال در یک اعتراض اجتماعی در توییتر منظور از تحلیل رفتار، تحلیل محتوای توییت های تولید شده توسط کاربر است.

رفتار کاربران در شبکه های اجتماعی به رفتار های فردی و رفتار های اجتماعی تقسیم می شود. معمولا در موضوعاتی مانند اعتراضات اجتماعی افرادی که به انجام رفتارهای اجتماعی علاقه مند هستند اقدام به تولید محتوا می کنند.

با گسترش روز افزون شبکه های اجتماعی در بسیاری از کشورها معترضین برای سازمان دهی و به اشتراک گزاری اعتراضات خود از شبکه های اجتماعی مانند شبکه اجتماعی توییتر استفاده می کنند. یکی از نگرانی های دولت ها نسبت به شبکه های اجتماعی استفاده از این شبکه ها برای سازماندهی اعتراضات سراسری در کشورهاست.

بدین ترتیب رفتارهای کاربران در شبکه های اجتماعی را مورد بررسی قرار می دهند. در تحقیقی که توسط خانم دکتر ونگ انجام شده است رفتارهای کاربران در شبکه های اجتماعی در رویدادهایی مانند جنبش اشغال وال استریت رده بندی شده است. در ویکی پدیا در مورد این جنبش می خوانیم:

"جنبش اشغال وال استریت عنوانی است در اشاره به اعتراض‌ها و گردهمایی‌های خیابانی که از تاریخ ۱۷ سپتامبر ۲۰۱۱ در وال استریت نیویورک آغاز شد و تا ۲۴ مارس ۲۰۱۲ در جریان بود. تصرف و اشغال وال استریت به وسیله گروه کانادایی اکتیویسم ادباسترز فراخوانده و صورت گرفته شده‌است. برخی این جنبش را با خیزش‌های مردمی بهار عربی به ویژه تجمعات میدان تحریر و انقلاب ۲۰۱۱ در مصر مقایسه می‌کنند. خواسته اشغال‌کنندگان وال استریت عمدتاً رفع نابرابری‌های اقتصادی، مبارزه با فرهنگ اقتصادی سرمایه‌داری و از بین بردن دسترسی و نفوذ دلالان شرکتی و غول‌های پولی در دولت آمریکا می‌باشد."

 ایشان در زمینه علوم اجتماعی و موضوعات مرتبط با شبکه های اجتماعی تحقیق می کنند و از دید یک محقق علوم  انسانی رفتارهای کاربران در شبکه های اجتماعی در یک اعتراض سراسری را دسته بندی کرده است.

بنابر ادعای ایشان رفتارهای کاربران در شبکه های اجتماعی در جریان اعتراضات وال استریت به قرار زیر است: (در مورد این رفتارها در مقالات آتی آکادمی داده به تفصیل صحبت خواهد شد.)

  1. انتشار اطلاعات مکان رویداد
  2. انتشار اطلاعات عمومی در مورد رویداد
  3. انتشار نظرات راجع به رویداد
  4. درخواست کمک

ایشان بر این نظر هستند وقتی موضوعی مانند یک اعتراض اجتماعی در شبکه های اجتماعی رخ می دهد، کاربران به یکی از چهار رفتار بالا سعی می کنند در یک رفتار اجتماعی شرکت کنند.

در اعتراضات وال استریت که یکی از مهمترین جنبش های اجتماعی در آمریکا بود شبکه اجتماعی توییتر به شدت توسط معترضین مورد استفاده قرار می گرفت کاربران فضای مجازی سعی می کنند با استفاده از توییتر به این رویداد واکنش نشان دهند. می توان نظر دکتر ونگ در مورد رفتارهای کاربران در اعتراضات وال استریت را به اعتراضات دیگر کشور ها نیز بسط داد. این حوزه تحقیقاتی بسیار نو و تازه بوده و جای تحقیقات بسیاری در این حوزه وجود دارد. 

برای آغاز تحقیقات در این زمینه دیتاست های ارائه شده در وب سایت دیتاهارت می تواند نقطه آغازین مناسبی باشد. 

مجموعه داده رفتار کاربران آمریکایی در توییتر در اعتراضات وال استریت

مجموعه داده رفتار کاربران ایرانی در توییتر در حادثه زلزله کرمانشاه

کپی برداری بدون ذکر منبع، براساس قانون جرایم اینترتی و مادۀ 12 فصل سوم قانون جرایم رایانه ای غیر قانونی بوده و مجازات جزای نقدی و حبس دارد و شرعا نیز حرام است! 

اگر در زمینه تحلیل رفتاری کاربران در شبکه های اجتماعی در حال تحقیق یا پیاده سازی پروژه یا پایان نامه هستید برای گرفتن مشاوره یا دادن سفارش انجام با ما تماس بگیرید.  آکادمی داده در تلگرام، واتزآپ و تمامی پیام رسان های ایرانی(سروش، آی گپ، بله و ویسپی) با شماره 09120637751 حضور دارد برای ارتباط از طریق ایمیل آدرس جیمیل: dataacademyir@gmail.com می باشد. 

افتخار آکادمی داده، همسفر بودن با شما در راه یادگیری علم داده است.