تعیین تکنیک های مناسب داده کاوی جهت شناسایی مشتریان ترجیحی در یک سیستم مدیریت ارتباط با مشتری

تعیین تکنیک های مناسب داده کاوی جهت شناسایی مشتریان ترجیحی در یک سیستم مدیریت ارتباط با مشتری

آکادمی داده

۱۳۹۷/۰۵/۰۶


  • 80 بازدید

در این سلسله مقالات به مفاهیم و کاربرد های داده‌کاوی، متن کاوی و علوم مرتبط با علم داده پرداخته می‌شود. با توجه به حجم عظیم مقالات تولید شده در زبان فارسی در حوزه داده کاوی و علم داده، آکادمی داده تصمیم گرفت مقالات فارسی منتشر شده در این حوزه را خلاصه برداری کرده و در اختیار علاقه مندان قرار دهد. این مقالات ابتدا با معرفی موضوع و کارهای انجام شده آغاز می شود و سپس مجموعه داده یا دیتاست تحقیق ارائه می شود و سپس پیاده سازی انجام شده در رپیدماینر، وکا یا پایتون ارائه شده و نتایج تحلیل می شود.

در این رشته نوشته ها ابتدا خلاصه ای از مقاله ارائه شده و سپس نتیجه گیری مقاله عینا آورده می گردد و سپس فایل پی دی اف آن نیز برای دانلود در اختیار محققین و پژوهشگران عزیز قرار می گیرد. 

 

با توجه به اهمیت نقش مدیریت ارتباط با مشتری در سازمان های امروزی داده کاوی در این امور اجتناب ناپذیر است. یکی از مهمترین مسائل مربوط به این حوزه شناخت صحیح مشتریان دائمی و موثر نسبت به مشتریان عادی است. از این رو امور پیش بینی این مشتریان از لحاظ الگوی رفتاری و ویژگی ها از اهمیت بسزایی برخوردار است. الگوی تشخیصی حاصل منجر به تفکیک مشتریان مهمتر در یک کسب و کار میشود. این مساله منجر به تشخیص و تقویت ویژگی هایی میشود که از نظر مشتری نیز با ارزشتر است. در اینجا سعی شده تا با بررسی تکنیک های متفاوت طبقه بندی، نسبت به شناخت الگوریتم های مناسب در این حوزه قدم برداریم. نکته حائز اهمیت در این حوزه تعیین ویژگی های اساسی و موثر در مدل سازی است که با استفاده از روش بالا به پایین این ویژگی ها مشخص میگردد و پس از آن می توانیم به نتایج تفکیک مشتریان با صحت بالا برسیم. روشC4.5  با میزان درستی بالای 90 درصد بهترین نتایج را نشان می دهد. البته روش شبکه عصبی چند لایه پرسپترون نیز نتایج مناسبی را نشان می دهد که با توجه به تنظیمات پارامترها میتواند نتایج بهتری را هم داشته باشد اما هزینه بالای آموزش و سرعت اجرای پایین تری دارد.

 

این مقاله از طریق لینک قابل دسترسی است و محققین علاقه مند می توانند آن را به صورت رایگان دریافت نمایند. 


کپی برداری بدون ذکر منبع، بر اساس قانون جرائم اینترنتی و مادۀ 12 فصل سوم قانون جرائم رایانه ای غیر قانونی بوده و مجازات جزای نقدی و حبس دارد و شرعا نیز حرام است! 
اگر در زمینه داده کاوی در حال تحقیق یا پیاده سازی پروژه تجاری یا پایان نامه هستید برای گرفتن مشاوره یا دادن سفارش انجام با ما تماس بگیرید.  آکادمی داده در تلگرام، واتزآپ و تمامی پیام رسان های ایرانی(سروش، آی گپ، بله و ویسپی) با شماره 09120637751 حضور دارد برای ارتباط از طریق ایمیل آدرس جیمیل: dataacademyir@gmail.com می باشد. 


افتخار آکادمی داده، همسفر بودن با شما در راه یادگیری علم داده است.