جایگاه شبکه های اجتماعی در اعتراضات اجتماعی: بررسی اعتراض پارک گزی استانبول

جایگاه شبکه های اجتماعی در اعتراضات اجتماعی: بررسی اعتراض پارک گزی استانبول

آکادمی داده

۱۳۹۷/۰۲/۱۳


  • 123 بازدید

شبکه های اجتماعی امروزه از اهمیت بسیاری برخوردار هستند بر این اساس در همه موقعیت هایی ممکن روزانه شبکه های اجتماعی مورد استفاده قرار میگیرند برای ارتباط فامیلی، پدر و پسر یا دوست از شبکه اجتماعی استفاده می‌شود. جایگاه شبکه های اجتماعی مانند توییتر در حوادث مختلف بر کسی پوشیده نیست. یکی از این حوادث، حادثه پارک گزی استانبول است که در این مقاله مورد بررسی قرار خواهد گرفت. 

اعتراضات پارک گزی در مخالفت با ساخت و سازهای تازه در پارک گزی، انگیزه اعتراض‌ گسترده‌ای بود که بسیار گسترده‌تر شد. این حرکت اعتراضی با دخالت خشونت‌آمیز پلیس جنبه حاد سیاسی به خود گرفت و مردم را ‌رویاروی دولت اسلام‌گرای رجب طیب اردوغان قرار داد. تظاهرات استانبول در واکنش به تصمیم دولت به ایجاد یک مرکز خرید در این پارک آغاز شد. علاوه بر استانبول، برخی دیگر از شهرهای ترکیه نیز شاهد تظاهرات ضددولتی بودند؛ از جمله در آنکارا، پایتخت، ماموران پلیس برای متفرق کردن تظاهرکنندگان از گاز اشک‌آور و ماشین آب‌پاش استفاده کردند.

این تحقیق در مورد استفاده از شبکه های اجتماعی در این اعتراض مدنی بوده است.

شبکه‌های اجتماعی در ایران نیز موضوع بحث بسیاری بودند جایگاه این شبکه ها همواره مورد مناقشه قرار گرفته است. جایگاه این شبکه ها برای افراد جامعه محل مناقشه است حکومت ها نیز نظرات متفاوتی دارند برخی حکومت‌ها این شبکه‌ها را مضر و برخی آنها را مفید می‌دانند. در این تحقیق تا حدودی هدف اصلی استفاده از توییتر در ترکیه برای یک اعتراض عمومی بررسی شده است. مقاله ای که معرفی می گردد در مورد اعتراضات پارک گزی استانبول تحقیق کرده است:

Tweeting Taksim communication power and social media advocacy in the Taksim square protests
در این تحقیق ۷۷۰ توییت به زبان انگلیسی به  صورت دستی انتخاب شده و مورد بررسی قرار گرفته و دو سوال اساسی پرسیده شده است.

  1. مردم از شبکه های اجتماعی به چه صورتی برای در ارتباط بودن در حادثه پارک گزی استفاده کردند؟
  2. مردم چگونه قدرتشان را به هم مرتبط کرده اند تا اعتراض شان بیشتر به گوش برسد؟

در این تحقیق که توسط اساتید ارتباطات دانشگاه پوردو انجام شده است به این نتیجه رسیدند که اغلب استفاده کنندگان از توییتر برای اهداف زیر اقدام به توییت درباره پارک گزی استانبول کرده اند:

  • انتشارات اطلاعات
  • انتشار نظر شخصی
  • انتشار اخبار رسانه‌ها
  • انتقاد
  • ارتباط گرفتن
  • حمایت
  • درخواست برای اقدام
  • سوال پرسیدن

در این بین انتشار اطلاعات فراوانی بیشتر و سوال پرسدن و در خواست برای اقدام کمترین فراوانی را داشته است. محققین این پژوهش بر این ادعا هستند که این 8 مورد رفتارهای اصلی در شبکه های اجتماعی هستند که در همه موارد از جمله اعتراضات مورد استفاده قرار می گیرند. 

بر اساس نتیجه گیری انجام شده توسط محققین پژوهش هدف اصلی تولید کنندگان توییت به زبان انگلیسی جلب توجه بین المللی بیان شده است. در واقع شخصی که در استانبول به زبان انگلیسی توییت می کرد به دنبال رساندن صدای معترضین به خارج از ترکیه بوده است. 

کپی برداری بدون ذکر منبع، براساس قانون جرایم اینترتی و مادۀ 12 فصل سوم قانون جرایم رایانه ای غیر قانونی بوده و مجازات جزای نقدی و حبس دارد و شرعا نیز حرام است!