داده كاوی در صنعت بانكداری

داده كاوی در صنعت بانكداری

آکادمی داده

۱۳۹۷/۰۳/۱۰


  • 84 بازدید

صنعت بانکداری درجهان بیشترین تغییرات را در نحوه کسب و کار خود تجربه کرده است. با پیاده سازیهای اخیر، مقبولیت و استفاده گسترده از بانکداری الکترونیکی، بدست آوردن داده تراکنشی راحت شده و حجم این چنین دادهها بطور قابل ملاحظهای افزایش یافته اند. آنالیز این حجم از دادههای خام برای تبدیل داده به دانش برای سازمان خارج از توان انسان میباشد. مقدار زیادی از دادهها که بانک طی سالها آنها را جمع آوری کرده میتواند در موفقیت تلاش های داده کاوی تاثیر زیادی بگذارد. با استفاده از داده کاوی برای آنالیز الگوها و خواستهها، مدیران میتوانند با دقت بیشتر، واکنش مشتریان به تغییرات نرخ بهره، تمایل مشتریان به قبول خدمات و محصولات ارائه شده، اطلاع از اینکه کدام یک از مشتریان در پرداخت بدهی وام از ریسک بالائی برخوردار هستند و چگونگی ایجاد ارتباط مناسب تر با مشتریان را پیشبینی کنند. صنعت بانکداری در بسیاری از موارد در حال شناسائی اطلاعات مهم درباره مشتریان خود میباشد. نظر به اینکه صنعت بانکداری جزء صنعت خدمات میباشد، کار نگهداری موثر CRM بحث بسیار مهمی میباشد. برای این منظور، بانک نیاز به سرمایه گذاری برای درک بهتر از مشتریان حال و آینده خود دارد. با استفاده از ابزارهای مناسب داده کاوی، بانک به دنبال آن میتواند محصولات و خدمات سفارشی به مشتریان خود ارائه دهد. بیشترین کاربرد داده کاوی در بانکداری شامل موارد ذیل است.
پیش بینی الگوهای کلاه برداری از طریق کارتهای اعتباری  
تشخیص مشتریان ثابت 
 تعیین میزان استفاده از کارتهای اعتباری بر اساس گروههای اجتماعی  
بازاریابی
چندین حوزه که در آنها داده کاوی میتواند در صنعت بانکداری مورد استفاده قرار گیرد عبارتند از: تقسیمبندی مشتریان از لحاظ سودمندی آنها، رتبه بندی اعتبار مشتریان، پیشبینی پرداخت بدهی، بازاریابی، تشخیص معامالت کالهبرداری، مدیریت صندوق و عملیات پیشبینی، بهینه سازی دارائی خزانه و رتبه بندی سرمایه گذاری. در کل، بانکها ممکن است از داده کاوی برای شناسائی مشتریان سودمند کارتهای اعتباری و درخواست کننده های وام با ریسک بالا استفاده کنند. بنابراین نیاز به ایجاد توانایهای تحلیلی برای رسیدن به بحث های بالا میباشد و تلاش های داده کاوی به آنها پاسخ میدهد. مدیران با این اطلاعات می توانند یک قدم جلوتر باشند. به طوری که با پیدا کردن ترتیب ها و بخش ها و سابقه رفتار مشتریان شان قادرند در بخش بندی و تمرکز کردن روی کسب و کار، حفظ و نگهداری مشتریان سودآور عملکرد بهتری داشته باشند. مدیران با اطلاعات تجاری و تکنیک های داده کاوی نیز می توانند مشتری هایشان را شناسایی کرده و برای درآمد بهتر به روش های مختلف، در دسته های متفاوت طبقه بندی کنند. 
مزیت رقابتی داده کاوی در بانکداری الکترونیکی در برابر نااطمینانیهای اقتصادی، سمنانی

کپی برداری بدون ذکر منبع، براساس قانون جرایم اینترتی و مادۀ 12 فصل سوم قانون جرایم رایانه ای غیر قانونی بوده و مجازات جزای نقدی و حبس دارد و شرعا نیز حرام است! 

اگر در زمینه کاربردهای داده کاوی در بانک در حال تحقیق یا پیاده سازی پروژه یا پایان نامه هستید برای گرفتن مشاوره یا دادن سفارش انجام با ما تماس بگیرید.  آکادمی داده در تلگرام، واتزآپ و تمامی پیام رسان های ایرانی(سروش، آی گپ، بله، گپ و ویسپی) با شماره 09120637751 حضور دارد برای ارتباط از طریق ایمیل آدرس جیمیل: dataacademyir@gmail.com می باشد. 

افتخار آکادمی داده، همسفر بودن با شما در راه یادگیری علم داده است.