درباره هوش تجاری

درباره هوش تجاری

آکادمی داده

۱۳۹۷/۰۳/۱۱


  • 56 بازدید

همان طور که چشم ها به مثابه پنجره های روح هستند، هوش تجاری نیز همانند پنجره ای رو به تعالی سازمان است که کارایی، بازده عملیاتی و فرصت های استفاده نشده را آشکار می کند. هوش تجاری یاBI (Business Intelligence) ، مجموعه ای از فناوری ها و فرآیندهایی است که به افراد در تمام سطوح سازمان، اجازه دسترسی و تحلیل داده و در نهایت تصمیم گیری های دقیق را می دهد. به عبارت دیگر، هوش تجاری به توانایی یک سازمان در جمع آوری ، نگهداری و سازماندهی داده ها اطلاق می شود این قابلیت منجر به تولید مقدار زیادی اطلاعات می گردد که به تولید فرصت های جدید می  انجامد

هوش تجاری استراتژی های کسب و کار را به طور موثری به فناوری اطلاعات پیوند می دهد به طوری که زیرساخت های فناوری اطلاعات و مهارت های موجود را متاثر می سازد. از مزایای هوشمندی کسب و کار می توان به تصمیم گیری بهتر، سریعتر و مطمئن تر، عملیات ساده تر، چرخه های كوتاه تر در توسعه محصولات، به حداكثر رساندن ارزش موجود سازمان و پیش بینی فرصت های جدید و ایجاد بازاریابی متمركز، بهبود روابط با مشتریان و تامین كنندگان اشاره کرد.

موانع و چالش های بسیاری برای اجرای پروژه های هوش تجاری وجود دارد که برخی از آنها عبارتند از:

- جمع آوری اطلاعات و تلفیق آنها و بررسی صحت اطلاعات مربوطه برای استفاده در پروژه بسیار مشكل و زمانبر است.

-تعیین اهداف سازمان برای بكارگیری پروژه هوش تجاری بسیار مشکل است.

در ابتدای پروژه، هزینه های سازمان به صورت ناگهانی افزایش می یابد كه این امر به دلیل گستردگی پروژه است، اما ممكن است باعث نگرانی مدیران به خصوص مدیران مالی سازمان و در نتیجه مقاومت آنها برای تداوم پروژه گردد. به خصوص كه ابتدای كار پروژه در سطح جمع آوری اطلاعات و تغییر زیرساختهای سخت افزاری سازمان برای پیاده سازی پروژه می باشد كه زمانبرترین و پرهزینه ترین بخش پروژه است بدون اینكه نتیجه خاصی را نمایش دهد.

با این وجود، می توان اضافه کرد که پدیده جهانی شدن، گسترش و یکپارچگی بازارهای جهانی، پیشرفتهای سریع و بنیادین تکنولوژیک کمبود منابع و هزینه های بالای آنها، انقلاب در فناوری اطلاعات و همچنین افزایش در تعداد و کیفیت رقبای محلی و بین المللی در دو دهۀ اخیر مدیران این دوره را بیش از هر زمان دیگر نیازمند هوشمندی تجاری، تخصص، تیز بینی و دید وسیعتر برای مقابله با چالش های فرآروی خودکرده است.

تحلیل رفتار دسترسی کاربران برای ارتقا توانایی هوش کسب  و کار در وب سایت های تجارت الکترونیک، سعید اروج زاده

کپی برداری بدون ذکر منبع، براساس قانون جرایم اینترتی و مادۀ 12 فصل سوم قانون جرایم رایانه ای غیر قانونی بوده و مجازات جزای نقدی و حبس دارد و شرعا نیز حرام است! 

اگر در زمینه هوش تجاری در حال تحقیق یا پیاده سازی پروژه یا پایان نامه هستید برای گرفتن مشاوره یا دادن سفارش انجام با ما تماس بگیرید.  آکادمی داده در تلگرام، واتزآپ و تمامی پیام رسان های ایرانی(سروش، آی گپ، بله، گپ و ویسپی) با شماره 09120637751 حضور دارد برای ارتباط از طریق ایمیل آدرس جیمیل: dataacademyir@gmail.com می باشد. 

افتخار آکادمی داده، همسفر بودن با شما در راه یادگیری علم داده است.