دیدگاه نویسنده و خواننده در علم نظر کاوی

دیدگاه نویسنده و خواننده در علم نظر کاوی

آکادمی داده

۱۳۹۷/۰۳/۰۵


  • 60 بازدید

ما می‌توانیم به عقاید از دو منظر نگاه کنیم، یعنی از دید نویسنده (صاحب‌نظر) که نظر می‌دهد، و خواننده که نظر را می‌خواند. چون عقاید ذهنی هستند، طبیعتا نویسنده و خواننده ممکن است یک چیز را به یک شکل نبینند. بگذارید با دو جمله متفاوت مساله را تشریح کنیم:

«این ماشین برای من بسیار کوچک است»

«سود گوگل 30% افزایش یافت»

به دلیل اینکه نویسنده یا صاحب نظر جمله اول حس میکند که ماشین کوچک است، یک سیستم تحلیل احساس باید خروجی نظر منفی دربارة اندازه ماشین تولید کند. ولی این به این معنی نیست که ماشین برای همه کوچک است. یک خواننده ممکن است اندازه کوچک را دوست داشته باشد و درباره آن حس مثبتی داشته باشد. این مساله مشکل ساز است زیرا اگر سیستم تنها خروجی منفی دربارة اندازه داشته باشد، خواننده نخواهد فهمید که آیا ماشین خیلی بزرگ یا خیلی کوچک است و بنابراین وی این وجه مثبت برای خود را نمیبیند. خوشبختانه این مشکل میتواند با کاوش و خلاصه سازی دلایل نظر حل شود. در اینجا خیلی کوچک نه تنها نشان دهندة عقیده‌ای منفی دربارة اندازه است، بلکه دلیلی نیز برای نظر منفیست. با این دلیل، خواننده میتواند تصویری کامل تر از نظر داشته باشد که به وی در تصمیم گیری بهتر کمک میکند. در کارهای نسبتا مرتبط، گرین و رسنیک[1] بر روی تاثیر انتخاب های نحوی بر روی درک احساس های تلویحی کار کردند. مثلا برای داستان های مشابه، سرتیتر های متفاوت میتواند احساسات متفاوتی را ایجاد کند.

دومین جمله نشان دهندة یک نظر برآمده از حقیقت غیر شخصی است. شخصی که چنین حقیقتی را ارسال میکند احتمالا نسبت به گوگل مثبت است. ولی خواننده ممکن است حس متفاوتی داشته باشد. اگر خواننده سهم‌های گوگلش را دیروز فروخته بود امروز زیاد خوشحال نخواهد شد، ولی اگر خواننده دیروز سهم زیادی از گوگل خریده بود احتمالاً هم‌اندازۀ نویسندۀ جمله خوشحال خواهد بود. در بخش 2.4.2 ما تصمیم گرفتیم که احساس مثبت به این جمله بدهیم، زیرا بر اساس دانش عمومی مان این حقیقت برای گوگل مطلوب بود. کاربران میتوانند بر طبق چگونگی استفاده از عقاید در کاربردهای مورد نظرشان تصمیم بگیرند.

 

[1] Greene and Resnik (2009)

کپی برداری بدون ذکر منبع، براساس قانون جرایم اینترتی و مادۀ 12 فصل سوم قانون جرایم رایانه ای غیر قانونی بوده و مجازات جزای نقدی و حبس دارد و شرعا نیز حرام است! 

اگر در نظر کاوی یا عقیده کاوی در حال تحقیق یا پیاده سازی پروژه یا پایان نامه هستید برای گرفتن مشاوره یا دادن سفارش انجام با ما تماس بگیرید.  آکادمی داده در تلگرام، واتزآپ و تمامی پیام رسان های ایرانی(سروش، آی گپ، بله، گپ و ویسپی) با شماره 09120637751 حضور دارد برای ارتباط از طریق ایمیل آدرس جیمیل: dataacademyir@gmail.com می باشد. 

افتخار آکادمی داده، همسفر بودن با شما در راه یادگیری علم داده است.