دیدگاه نویسنده و خواننده در علم نظر کاوی

دیدگاه نویسنده و خواننده در علم نظر کاوی

آکادمی داده

۱۳۹۷/۰۳/۰۵


  • 126 بازدید

ما می‌توانیم به عقاید از دو منظر نگاه کنیم، یعنی از دید نویسنده (صاحب‌نظر) که نظر می‌دهد، و خواننده که نظر را می‌خواند. چون عقاید ذهنی هستند، طبیعتا نویسنده و خواننده ممکن است یک چیز را به یک شکل نبینند. بگذارید با دو جمله متفاوت مساله را تشریح کنیم:

«این ماشین برای من بسیار کوچک است»

«سود گوگل 30% افزایش یافت»

به دلیل اینکه نویسنده یا صاحب نظر جمله اول حس میکند که ماشین کوچک است، یک سیستم تحلیل احساس باید خروجی نظر منفی دربارة اندازه ماشین تولید کند. ولی این به این معنی نیست که ماشین برای همه کوچک است. یک خواننده ممکن است اندازه کوچک را دوست داشته باشد و درباره آن حس مثبتی داشته باشد. این مساله مشکل ساز است زیرا اگر سیستم تنها خروجی منفی دربارة اندازه داشته باشد، خواننده نخواهد فهمید که آیا ماشین خیلی بزرگ یا خیلی کوچک است و بنابراین وی این وجه مثبت برای خود را نمیبیند. خوشبختانه این مشکل میتواند با کاوش و خلاصه سازی دلایل نظر حل شود. در اینجا خیلی کوچک نه تنها نشان دهندة عقیده‌ای منفی دربارة اندازه است، بلکه دلیلی نیز برای نظر منفیست. با این دلیل، خواننده میتواند تصویری کامل تر از نظر داشته باشد که به وی در تصمیم گیری بهتر کمک میکند. در کارهای نسبتا مرتبط، گرین و رسنیک[1] بر روی تاثیر انتخاب های نحوی بر روی درک احساس های تلویحی کار کردند. مثلا برای داستان های مشابه، سرتیتر های متفاوت میتواند احساسات متفاوتی را ایجاد کند.

دومین جمله نشان دهندة یک نظر برآمده از حقیقت غیر شخصی است. شخصی که چنین حقیقتی را ارسال میکند احتمالا نسبت به گوگل مثبت است. ولی خواننده ممکن است حس متفاوتی داشته باشد. اگر خواننده سهم‌های گوگلش را دیروز فروخته بود امروز زیاد خوشحال نخواهد شد، ولی اگر خواننده دیروز سهم زیادی از گوگل خریده بود احتمالاً هم‌اندازۀ نویسندۀ جمله خوشحال خواهد بود. در بخش 2.4.2 ما تصمیم گرفتیم که احساس مثبت به این جمله بدهیم، زیرا بر اساس دانش عمومی مان این حقیقت برای گوگل مطلوب بود. کاربران میتوانند بر طبق چگونگی استفاده از عقاید در کاربردهای مورد نظرشان تصمیم بگیرند.

 

[1] Greene and Resnik (2009)

اگر به پژوهش در حوزه نظرکاوی علاقه مند هستید توصیه می کنیم مجموعه  پنجاه مقاله فارسی مرتبط با نظرکاوی، عقیده کاوی و تحلیل احساسات را تهیه بفرمایید.

اگر در حال پژوهش در حوزه نظرکاوی هستید، سوالات و اشکالات خود را از طریق تلگرام با آکادمی داده در میان بگذارید. با عضو شدن در کانال تلگرام  آکادمی داده از مقالات جدید و دیتاست های منتشر شده مطلع شوید.

افتخار آکادمی داده، همسفر بودن با شما در راه یادگیری علم داده است.