روشهای متن کاوی در تحلیل نظرات و مطلوبیت های مشتریان در شبکه های اجتماعی: مطالعه موردی در بازار محصولات دیجیتال ایران

روشهای متن کاوی در تحلیل نظرات و مطلوبیت های مشتریان در شبکه های اجتماعی: مطالعه موردی در بازار محصولات دیجیتال ایران

آکادمی داده

۱۳۹۷/۰۵/۲۴


  • 69 بازدید

در این سلسله مقالات به مفاهیم و کاربرد های داده‌کاوی، متن کاوی و علوم مرتبط با علم داده پرداخته می‌شود. با توجه به حجم عظیم مقالات تولید شده در زبان فارسی در حوزه داده کاوی و علم داده، آکادمی داده تصمیم گرفت مقالات فارسی منتشر شده در این حوزه را خلاصه برداری کرده و در اختیار علاقه مندان قرار دهد. این مقالات ابتدا با معرفی موضوع و کارهای انجام شده آغاز می شود و سپس مجموعه داده یا دیتاست تحقیق ارائه می شود و سپس پیاده سازی انجام شده در رپیدماینر، وکا یا پایتون ارائه شده و نتایج تحلیل می شود.

در این رشته نوشته ها ابتدا خلاصه ای از مقاله ارائه شده و سپس نتیجه گیری مقاله عینا آورده می گردد و سپس فایل پی دی اف آن نیز برای دانلود در اختیار محققین و پژوهشگران عزیز قرار می گیرد. 

 

محبوبیت و استفاده از شبکه های اجتماعی در حال حاضر رو به افزایش است. شرکتها برای ارتباط با مشتری، مدیریت برند، افزایش وفاداری و رضایت مشتریان خود از شبکه های اجتماعی استفاده می کنند. از این رو شرکت ها می توانند برای بدست آورن نظرات، خواسته ها، علایق، سلیقه ها، و ترجیحات مشتریان خود نیز از شبکه های اجتماعی استفاده کنند[23 .[از جمله تکنیک هایی که می توان نظرات مشتریان را از شبکه های اجتماعی بدست آورد و آنها را مدیریت کرد استفاده از تکنیک های متن کاوی است. در این مقاله دو تکنیک مجزای خوشه بندی و قوانین انجمنی برای تحلیل نظرات مشتریان ایرانی در مورد گوشی های تلفن همراه مورد استفاده قرار گرفت. از فرایند اول که خوشه بندی است دانش و الگوهای معنادار مهم کشف شد. که مهمترین این الگوها و موضوعات عبارتند از طراحی، کیفیت صفحه نمایش، قیمت، عمر باتری، کیفیت تصویر و دوربین و صدا است. همچنین درصد بازخورهای مثبت و منفی هر یک از این موضوعات و الگوها در هر شش برند استخراج شد و مشاهده شد که هر یک از برندها در یک یا چند ویژگی بر گوشی های دیگر برتری دارند. و با استفاده از نمودار پارتو برترین و بدترین برند گوشی های همراه از دید مشتریان ایرانی بصورت نموداری نشان داده شد. 
در این تحقیق نیز قوانین انجمنی به منظور استخراج روابط پنهانی که در بین تمامی گوشی های همراه بود استفاه شد، که در پایان 8 قانون مهم و پرکاربرد استخراج شد. نتایج استخراج قوانین انجمنی برای گوشی های همراه، یک راهنمای استراتژیکی برای ارائه دهندگان خدمات محصولات دیجیتال فراهم میکند تا بتوانند نظرات مشتریان خود را در آنها دخیل دهند و افزایش رضایت مشتری را جلب کنند. این قوانین راهنمای خرید مشتریان هستند تا بتوانند گوشی هایی با ویژگی و مزیت- های مورد نظر خود خریداری کنند. از طرفی مشتریان میتوانند با درک این قوانین یک شناخت کلی از گوشی های همراهی که به بازار عرضه میشود و محصولاتی که به بازار وارد خواهند شد داشته باشند و خود به راحتی بتوانند مزایا و معایب هر کدام را تشخیص دهند . 
اولین تحقیق میتواند استفاده از تکنیکهای دیگر متن کاوی برای استخراج نظرات و مطلوبیتهای مشتریان در بازار ایران و مقایسه نتایج تحقیق با این تحقیق باشد. از جمله تحقیقات آینده میتواند بررسی برندهای بیشتر برای تشخیص و بدست آوردن نظرات مشتریان ایرانی باشد. سومین تحقیق میتواند تحلیل و کشف الگو و دانش از مابقی محصولات دیجیتال از جمله لپ تاپ، دوربینهای دیجیتال باشند و این که کدام یک از برندها در نزد مشتریان ایرانی از مجبوبیت بیشتری برخوردار است. چهارمین تحقیق که میتواند به عنوان تحقیق گسترده مورد استفاده قرار گیرد استفاده از همین تکنیکهای متن کاوی برای استخراج و تشخیص نظرات مشتریان ایرانی در مورد محصولات دیگر از جمله مواد غذایی، صنعت خوررو و غیره باشد.

 

این مقاله از طریق لینک قابل دسترسی است و محققین علاقه مند می توانند آن را به صورت رایگان دریافت نمایند. 

اگر به دنبال مجموعه مقالات فارسی در موضوعات مختلف هستید به لینک مراجعه بفرمایید. در این لینک مجموعه مقالات فارسی در حوزه های مختلف داده کاوی و متن کاوی ارائه شده است.

اگر به پژوهش در حوزه متن کاوی علاقه مند هستید توصیه می شود حتما مجموعه بی نظیر هفتاد و چهار مقاله فارسی در زمینه متن کاوی  و مجموعه های مشابه آن را تهیه بفرمایید.

اگر در زمینه متن کاوی در حال تحقیق یا پیاده سازی پروژه یا پایان نامه هستید برای گرفتن مشاوره یا دادن سفارش انجام با ما تماس بگیرید.  آکادمی داده در تلگرام (https://t.me/dataacademyحضور دارد برای ارتباط از طریق ایمیل آدرس جیمیل: dataacademyir@gmail.com می باشد.  


افتخار آکادمی داده، همسفر بودن با شما در راه یادگیری علم داده است.