قدرت واقعی پیش بینی در شبکه های اجتماعی چقدر است؟

قدرت واقعی پیش بینی در شبکه های اجتماعی چقدر است؟

آکادمی داده

۱۳۹۶/۰۷/۱۳


  • 516 بازدید

یکی از بحث‌های داغ در حوزه شبکه‌های اجتماعی ، قدرت پیش‌بینی این شبکه‌هاست. آیا می‌توان با استفاده از شبکه‌های اجتماعی در مورد وقایع دنیای امروز به تحلیل درستی رسید ؟ شبکه اجتماعی می‌تواند نماد و نشان‌دهنده دنیای واقعی باشد ؟ اظهار نظرات و اتفاقاتی که در دنیای واقعی و شبکه‌های اجتماعی می‌افتد هم‌پوشانی دارد ؟ و یا دنیای واقعی و آنچه در شبکه‌های اجتماعی اتفاق می‌افتد دو دنیای متفاوت است ؟ این موضوع بسیار چالش‌برانگیز است ! برخی از محققین در طرف اول و برخی در طرف دوم قرار دارند .

طرفداران قدرت شبکه‌های اجتماعی بر این باورند که حجم فعالیت بسیار زیاد کاربران فرصتی بزرگ برای استخراج دانش است . ولی مخالفان عدم وجود تعادل جمعیت و عدم نمایش واقعی رفتار کاربران را دو مشکل اصلی پیش روی قدرت پیش‌بینی شبکه‌های اجتماعی می‌دانند . مخالفان میگویند آیا جمعیت دنیای واقعی با جمعیت شبکه‌های اجتماعی و دمگرافی آن‌ها یکسان است ؟ آیا شبکه‌های اجتماعی آمار تولیدات کاربران را به‌درستی در اختیار محققین قرار می‌دهند ؟

بسیار زیباست اگر شبکه‌های اجتماعی این توان را داشته باشند که تمامی افراد، افکار و طبقات اجتماعی را نمایندگی کنند. در این شرایط دیگر نیازی به روش‌های نظرسنجی پرهزینه و کلاسیک نیازی نخواهد بود. اما آیا شبکه‌های اجتماعی می‌توانند کل جامعه را نمایندگی کنند؟ به‌طور مثال شبکه اجتماعی اینستاگرام که یک شبکه اجتماعی موردپسند ایرانیان است می‌تواند نماینده تمامی افراد باشد درحالی‌که تحقیقات نشان می‌دهد بیشتر کاربران این شبکه، جوانان 19 تا 29 سال هستند. درنتیجه با تحلیل این شبکه اجتماعی بیشتر می‌توان به نظرات این گروه از جامعه پی برد نه همه! یا به‌طور مثال در پینترست اکثر کاربران را زنان تشکیل می‌دهند بنابراین برای پی بردن به نظرات این گروه می‌توان به این شبکه مراجعه کند نه همه افراد جامعه.  فرض کنید می‌خواهید مدلی برای پیش‌بینی انتخابات ریاست جمهوری در ایران ارائه دهید. آیا آن مرد و زن روستایی که اصلاً به اینترنت دسترسی ندارند و در انتخابات شرکت می‌کنند می‌توان از طریق شبکه‌های اجتماعی تحلیل کرد؟ جواب منفی است. از این مشکل با عنوان مشکل تعادل جمعیت در شبکه‌های اجتماعی یاد می‌شود.

هر شبکه اجتماعی توسط یک شرکت مدیریت می‌شود که این شرکت‌ها سیاست و خط مشی ء خود را دنبال می‌کنند. برخی از شبکه‌های اجتماعی مانند فیس بوک اطلاعات کمی در اختیار محققین قرار می‌دهند درحالی‌که توییتر در این مورد سیاست‌های بهتری دارد. این مشکل باعث شده است مخالفان قدرت شبکه‌های اجتماعی این موضوع را برجسته کنند که چطور می‌توان با اطلاعات فیلتر شده کاربران درباره آن‌ها قضاوت کرد. در توییتر از هر 100 پیام فقط یک درصد آن یعنی 1 پیام در اختیار برنامه کاربردی آن قرار می‌گیرد. در این شرایط 99 پیام در اختیار محققین نیست تا تحلیلی درباره آن‌ها ارائه دهند. البته توییتر بقیه پیام‌ها را به فروش می‌رساند و محققین می‌توانند آن‌ها را از این شرکت خریداری کنند. این شرایط برای همه محققین قابل انجام نیست و اکثراً از این‌یک درصد برای ایجاد مدل استفاده می‌کنند. توییتر بهترین شبکه اجتماعی از این نظر است و دیگر شبکه‌ها در این مورد خسیس‌تر برخورد می‌کنند. این مشکل بزرگی برای محقق داده‌کاوی است زیرابه داده‌های فیلتر شده دسترسی دارند و ممکن است مدلی که از این داده‌ها ایجادشده است کامل نباشد. از این مشکل با عنوان مشکل قدرت نمایش دهندگی در شبکه‌های اجتماعی یاد می‌شود.

کپی برداری بدون ذکر منبع، براساس قانون جرایم اینترتی و مادۀ 12 فصل سوم قانون جرایم رایانه ای غیر قانونی بوده و مجازات جزای نقدی و حبس دارد و شرعا نیز حرام است! 

اگر در زمینه داده کاوی و شبکه های اجتماعی در حال تحقیق یا پیاده سازی پروژه یا پایان نامه هستید برای گرفتن مشاوره یا دادن سفارش انجام با ما تماس بگیرید.  آکادمی داده در تلگرام، واتزآپ و تمامی پیام رسان های ایرانی(سروش، آی گپ، بله، گپ و ویسپی) با شماره 09120637751 حضور دارد برای ارتباط از طریق ایمیل آدرس جیمیل: dataacademyir@gmail.com می باشد. 

افتخار آکادمی داده، همسفر بودن با شما در راه یادگیری علم داده است.