مدل های تحلیلی تشخیصی در علم داده

مدل های تحلیلی تشخیصی در علم داده

آکادمی داده

۱۳۹۷/۰۴/۲۸


  • 55 بازدید

این نوع از مدل های تحلیلی در برخی از تقسیم بندی های مدل های تحلیلی وجود دارد و در برخی دیگر به عنوان یک فعالیت ضمنی در مدلسازی در نظر گرفته شده است. مدل های تحلیلی تشخیصی به دنبال پاسخ گویی به سوال "چرا این اتفاق رخ داده است؟" هستند. این مدلها از مدل های توصیفی تا پیش بینانه را در بر می گیرند. نمونه هایی از ابزارهای مورد استفاده در این مدل ها تحلیل همبستگی و پردازش تحلیلی برخط است. پردازش تحلیلی برخط معمولا به عنوان بخشی از راهکار هوش کسب و کار در اختیار سازمانها قرار می گیرد. در پردازش تحلیلی برخط می توان با استفاده از سازوکارهایی مانند حرکت از بالا به پایین و حرکت از پایین به بالا در داده ها به جستجو در داده ها پرداخت تابه علل احتمالی پدیده مشاهده شده پی برد.
 فرض کنید می خواهیم میزان شیوع بیماری آنفولانزا را در استانهای مختلف بررسی کنیم. برای این کار از یک نمودار پراکندگی که دو محور آن را میزان شیوع بیماری و میزان توزیع واکسن آنفولانزا در هر استان تشکیل می دهد، استفاده می کنیم. مشاهده می کنیم که در استانهایی که شیوع بیماری بالا بوده است، میزان توزیع واکسن پایین بوده. با بررسی بیشتر متوجه همبستگی معکوس بین این دو متغیر می شویم. به این ترتیب تحلیل همبستگی این فرضیه را مطرح می کند که رابطه بین این دو متغیر علی و معلولی است یعنی توزیع نامناسب واکسن آنفولا نزا باعث شیوع بیشتر بیماری شده است. به این ترتیب تحلیل صورت گرفته زمینه را برای بررسی های دقیق تر و حل مساله فراهم می کند. 
فرض کنید مدیر فروش یک سازمان به بررسی میزان فروش کلیه کالاها در یک ماه در مقایسه با سالهای قبل می پردازد . وی در این بررسی که با استفاده از گزارش مقایسه ای فروش انجام می شود، متوجه کاهش ۱۰ درصدی در میزان فروش نسبت به سال قبل می شود و این سوال را مطرح می کند که چرا این اتفاق افتاده است. برای پاسخ گویی به این سوال مدیر فروش گروه کالا را به گزارش اضافه می کند و میزان فروش را به تفکیک گروه کالا بررسی می کند. در این مرحله متوجه میشود که در گروه کالاهای لوازم خانگی افت قابل توجهی در میزان فروش مشاهده می شود. سوال دیگری مطرح می شود که چرا میزان فروش لوازم خانگی کاهش یافته است. مدیر فروش کالا را به گزارش اضافه می کند و در می یابد که میزان فروش يخچال بسیار پایین آمده است. به این ترتیب این فرضیه مطرح می شود که کاهش در میزان فروش کلی کالاها به علت کاهش در فروش یخچال بوده است. مدیر فروش در بررسی های بعدی و مشورت با واحد بازاریابی ممکن است دریابد که شرکت رقیب یخچال با تکنولوژی جدیدی به بازار عرضه کرده است که باعث کاهش فروش در یخچال تولیدی این شرکت شده است. به این ترتیب مدلهای تحلیلی تشخیصی می توانند علل احتمالی بروز یک پدیده را کشف کنند و سرنخی برای مطرح کردن سوال های دقیق تر و پی بردن به مساله اصلی فراهم کنند.

 

منبع : علم داده: مفاهیم و مهارت ها، سهرابی و ایرج

کپی برداری بدون ذکر منبع، بر اساس قانون جرائم اینترنتی و مادۀ 12 فصل سوم قانون جرائم رایانه ای غیر قانونی بوده و مجازات جزای نقدی و حبس دارد و شرعا نیز حرام است! 
اگر در زمینه علم داده و داده کاوی در حال تحقیق یا پیاده سازی پروژه یا پایان نامه هستید برای گرفتن مشاوره یا دادن سفارش انجام با ما تماس بگیرید.  آکادمی داده در تلگرام، واتزآپ و تمامی پیام رسان های ایرانی(سروش، آی گپ، بله و ویسپی) با شماره 09120637751 حضور دارد برای ارتباط از طریق ایمیل آدرس جیمیل: dataacademyir@gmail.com می باشد. 


افتخار آکادمی داده، همسفر بودن با شما در راه یادگیری علم داده است.