نقش مدیریت روابط مشتریان الكترونیكی در بازاریابی اینترنتی مورد كاوی شركتها و سازمانهای ایرانی

نقش مدیریت روابط مشتریان الكترونیكی در بازاریابی اینترنتی مورد كاوی شركتها و سازمانهای ایرانی

آکادمی داده

۱۳۹۷/۰۵/۰۸


  • 85 بازدید

در این سلسله مقالات به مفاهیم و کاربرد های داده‌کاوی، متن کاوی و علوم مرتبط با علم داده پرداخته می‌شود. با توجه به حجم عظیم مقالات تولید شده در زبان فارسی در حوزه داده کاوی و علم داده، آکادمی داده تصمیم گرفت مقالات فارسی منتشر شده در این حوزه را خلاصه برداری کرده و در اختیار علاقه مندان قرار دهد. این مقالات ابتدا با معرفی موضوع و کارهای انجام شده آغاز می شود و سپس مجموعه داده یا دیتاست تحقیق ارائه می شود و سپس پیاده سازی انجام شده در رپیدماینر، وکا یا پایتون ارائه شده و نتایج تحلیل می شود.

در این رشته نوشته ها ابتدا خلاصه ای از مقاله ارائه شده و سپس نتیجه گیری مقاله عینا آورده می گردد و سپس فایل پی دی اف آن نیز برای دانلود در اختیار محققین و پژوهشگران عزیز قرار می گیرد. 

 

در سالیان اخیر ادبیات كسب و كار تحت تأثیر ارتباطات جهانی اینترنت قرار گرفته و با توجه به پتانسیل های بوجود آمده كسب و كاری را در سطح جهانی نمی توان یافت كه بخشی از فعالیت خود را از طریق اینترنت انجام ندهد. همین مسئله و دسترسی مشتری به انواع محصولات و سرویس ها، به سادگی چند اشاره صفحه كلید، موجب شده تا تمامی مقوله های تجارت، متأثر از آن نگرش خود را تغییر داده و با تفكری كاملاً مشتری محور سعی كنند در كسب رضایت مشتری بر دیگری پیشی بگیرند. بدین منظور از تمامی توان خود در ایجاد و راه اندازی پایگاه های اینترنتی جهت بازاریابی محصولات خود و مدیریت روابط با مشتریان استفاده میكنند. با توجه به این مطالب اهمیت بازاریابی الكترونیكی و مدیریت روابط مشتریان الكترونیكی بسیار در خور توجه است. در این تحقیق تلاش شد تا علاوه بر مرور آخرین نگرشها و ادبیات موجود در زمینه های ذكر شده شرایط فعلی كشور در این زمینه بررسی شود. بررسی های انجام شده از طریق مشاهده تجربی نویسندگان و ارسال پرسشنامه نشان داد كه وضعیت مدیریت اینترنتی روابط مشتریان در ایران وضعیت مناسبی ندارد. آنچه قابل مشاهده است این است كه برای سازمان ها و شركت های ایرانی مسئله مشتری و ارزش و اهمیت او هنوز جایگاه لازم خود را پیدا نكرده است، هر چند این موضوع در بعضی زمینه های كسب و كار سنتی غیر اینترنتی نیز قابل مشاهده است. بسیاری از مؤسسات هنوز ایجاد سایت را برای فعالیت های خود آنچنان ضروری نمی بینند و یا حداكثر در حد معرفی خود و محصولاتشان سراغ آن می روند و این مسئله از آمار موجود كاملاً مشهود است.
در میان مجموعه موسسات بررسی شده مؤسساتی كه در شرایط فشار رقابتی و نیاز به مشتری قرار دارند وضعیت مساعدتری دارند. با این توصیف میتوان یكی از دلایل پایین بودن میانگین امتیازات و به خصوص شركتهای خودروسازی را عدم وجود شرایط رقابتی در كسب و كارهای كلان كشور و انحصار آنها در محدوده دولت دانست. در این زمینه حركت به سمت خصوصی سازی و افزایش اختیارات این بخش در سطوح كلان كسب و كار میتواند به بهتر شدن شرایط كمك نماید. این موضوع به خصوص با توجه به دوراندیشی ورود ایران به سازمان تجارت جهانی و لزوم ایجاد آمادگی در صنایع داخلی حائز اهمیت بسیار است.
در مجموع به این نكته باید اشاره كرد كه با توجه به نگرش های جهانی در زمینه مورد بحث و پیشرفت های چند سال اخیر جهانی و مقایسه آن با شرایط داخلی به این نتیجه می رسیم كه بعضی سازمان های داخلی در ابتدای راه مدیریت روابط با مشتریان قرار دارند و بعضی هنوز شرایط و مقدامات اولیه را فراهم نكرده اند. از جمله مشكلات موجود این است كه به نظر میرسد تعدادی از سازمان ها هنوز قدم اولیه این استراتژی كه تغییر طرز فكر و تلقی مدیرانشان می باشد را عوض نكرده اند. در واقع استقرار سیستم های مدیریت روابط مشتریان و بازاریابی الكترونیكی نیازمند دو مقوله تغییر فرهنگ و نگرش سازمانی و استفاده از فناوری های تسهیل كننده است، كه البته تغییر فرهنگ و نگرش سازمانی مقدم بر هر راهبرد دیگر است. با این توصیف برای وارد شدن به مقوله هایی مانند مدیریت روابط مشتریان الكترونیكی، ابتدا باید طرز تفكر و فرهنگ سازمانی شركت مربوطه و نوع نگاه آن به كسب و كار و مشتری تغییر كند و سپس مقوله هایی مانند استفاده از فناوری های جدید مانند اینترنت، به بیان دیگر "اول كسب و كار دوم فناوری"

 

این مقاله از طریق لینک قابل دسترسی است و محققین علاقه مند می توانند آن را به صورت رایگان دریافت نمایند. 


کپی برداری بدون ذکر منبع، بر اساس قانون جرائم اینترنتی و مادۀ 12 فصل سوم قانون جرائم رایانه ای غیر قانونی بوده و مجازات جزای نقدی و حبس دارد و شرعا نیز حرام است! 
اگر در زمینه داده کاوی در حال تحقیق یا پیاده سازی پروژه تجاری یا پایان نامه هستید برای گرفتن مشاوره یا دادن سفارش انجام با ما تماس بگیرید.  آکادمی داده در تلگرام، واتزآپ و تمامی پیام رسان های ایرانی(سروش، آی گپ، بله و ویسپی) با شماره 09120637751 حضور دارد برای ارتباط از طریق ایمیل آدرس جیمیل: dataacademyir@gmail.com می باشد. 


افتخار آکادمی داده، همسفر بودن با شما در راه یادگیری علم داده است.