هوش تجاری و نقش آن درتصمیم گیری های سازمانی

هوش تجاری و نقش آن درتصمیم گیری های سازمانی

آکادمی داده

۱۳۹۷/۱۱/۲۰


  • 11 بازدید

 آکادمی داده  که به زودی پنجمین سال فعالیت خود را جشن می گیرد سالهاست به دنبال ایجاد محتوای مفید برای علاقه مندان علوم داده‌کاوی، متن کاوی و علوم مرتبط با علم داده، مدیریت دانش، هوش تجاری و مباحث مرتبط است.  آکادمی داده  امیدوار است با این اقدامات بتواند اثری هر چند اندک در افزایش آگاهی علاقه مندان به این حوزه ها داشته باشد. در این سری مقالات  آکادمی داده  تلاش دارد مقالات جالب، جدید، پر محتوا و اثرگزار را در علوم داده‌کاوی، متن کاوی، مدیریت دانش، هوش تجاری و مباحث مرتبط ارایه نماید. در این سری مقالات ابتدا مقدمه و سپس نتیجه گیری مقالات ارایه شده است و سپس‌ فایل پی دی اف مقاله برای دانلود رایگان علاقه مندان توسط  آکادمی داده تهیه شده و قابل دانلود است.

چکیده 
مدیریت علمی، نیازمند بکارگیری ابزارهای مناسب فناوری داده ها به منظور بهبود فرایند تصمیم گیری و ارتقاء عملکرد کارکنان می باشد.در این راستا هوش تجاری با ارائه راهکارها،ابزارها و فناوریهای پیشرفته درجهت تدوین استراتژی مناسب، کسب مزیت رقابتی و اتخاذ تصمیمات هوشمندانه به یاری مدیران آمده است.هوش تجاری به فرایند تبدیل داده های خام به اطلاعات تجاری و مدیریتی اطالق می گردد که به تصمیم گیرندگان سازمان کمک می کند تا تصمیمات خود را سریع تر و بهتر گرفته و بر اساس اطلاعات صحیح عمل نمایند. به کمک هوش تجاری می توان کاوش اطلاعات،آنالیز و تحلیل آن ها را ساده نموده و به تصمیم گیرندگان در هر رده ای از سازمان این اجازه را می دهد تا در هر کجا و هر زمان به آسانی به آن اطلاعات دسترسی داشته و آن ها را بهتر درك نموده و تحلیل نمایند.دراین مقاله سعی براین است که به بررسی ویژگیها و کارکردهای سیستم های هوش تجاری در سازمانها و نقش آنها در تصمیم گیری بپردازیم.

بحث و نتیجه گیری 
یکی از فاکتورهای اساسی در سازمان ها و یا کسب و کارها برای ادامه حیات و گسترش دامنه سود، شناخت نقاط ضعف وقوت خود و همچنین واکنش مناسب به تغییرات محیطی در زمان مناسب، یافتن راه حل ها و ایده های نوآورانه است. به عالوه از آنجا که در محیط کسب و کار رقابتی و به سرعت در حال تغییر امروز، دسترسی به اطلاعات به موقع،مرتبط، خالصه شده و آسان و ساده می تواند نقش استراتژیک درکارهای بازرگانی مهم مانند پیش بینی، تحلیل تجاری و تصمیم گیری و غیره ایفا کند این ویژگی ها تنها از طریق تکنولوژی و فن اوری های پیشرفته اطلاعات استراتژیک مانند هوش تجاری)BI) می تواند تحقق یابد.بنابراین در این مقاله سعی کردیم ضمن معرفی و تشریح ابعاد،ویژگیها،ساختار،اهداف، ضروریات،کاربرها و تکنیکهای مورد استفاده در سیستم های هوش تجاری، به بررسی نقش ویژه این سیستمها در فرآیند تصمیم گیری سازمانها بپردازیم که به نتایج مشروح ذیل دست یافتیم: 
- با توجه به توانایی ها و مزایای سیستم های هوش تجاری که درمتن مقاله به طور اجمالی به آن اشاره شد،پیاده سازی و بکارگیری این فن آوری نوین و سطح بالا در تمام سازمانها امری معقول و اجتناب ناپذیر می باشد. 
- هوش تجاری از ابزارهای قدرتمندی است که مدیران سازمانها با ایجاد خلاقیت و نوآوری در این سیستم در تصمیم گیریهای خودشان کاراتر و موثرتر خواهند بود و سود آوری بیشتری را برای سازمانها به همراه دارد با یکپارچه سازی داده ها و به روز رسانی آن و تمرکز داده ها حجم عظیمی از داده ها را در اختیار مدیران قرار می دهد با سرعت و دقت بالا تا همه سطوح مدیریتی تصمیماتی شفاف تر و هوشمندانه اتخاذ کنند. 
- هوش تجاری به منظور بهبود تصمیمات تجاری است که از منابع چندگانه اطلاعات فرایندها استفاده می کند و تجربه و فرضیات را اعمال می کند تا فهم درستی از پویایی های تجاری را فراهم کند. هوش تجاری تجزیه و تحلیل داده را با سیستم های پشتیبانی تصمیم گیری درهم می آمیزد تا به تمامی افراد سازمان به منظور بهبود تصمیمات استراتژیک و تاکتیکی، اطلاعات فراهم کند. 
- سیستم هوش تجاری همه کاربران)یعنی تصمیم گیرندگان و پرسنل عملیاتی و مدیران( را با هم در ارتباط مداوم ومستمر قرار می دهد و با اشتراك گذاشتن اطلاعات و توانایی تفسیر درست از تجزیه و تحلیل باعث بهبود ارتباطات و عملکرد صحیح آنها می شود کاربران با خلق ایده های نو و ایجاد خلاقیت در زمینه هوش تجاری و درآوردن آن از روشهای سنتی می توانند با استفاده از سیستمهای هوش تجاری به طور عمده ای در مدیریت سازمان و بهبود ارتباطات سازمانی، بهینه سازی روابط مشتری و پشتیبانی از تصمیم گیری در همه سطوح مدیریت خود را در صحنه رقابت حفظ کنند و سود آور باشند.
- هوش تجاری بر مبنای یک هدف ساده پیاده سازی می شود: "بهبود کارایی با ایجاد بستر مناسب برای تصمیم سازی در سازمان".وقتی که دیدگاه مدیران نسبت به داده های سازمانی کامل وجامع است، می توان به تصمیمات اتخاذ شده اطمینان کامل داشت و مطمئن بود که این تصمیمات سازمان را در شرایط رقابتی حفظ می نماید و همچنین اهداف تعریف شده، به دست خواهند آمد.اما برای استفاده کامل از قابلیتهای هوش تجاری، این راه کار باید توانایی انعطاف پذیری و در اختیار گذاشتن امکانات مختلف در سطح افراد، تیمها و کل سازمان را داشته باشد. واما در نهایت هوش تجاری با پشتیبانی از تصمیم گیری در همه سطوح سازمانی باعث بالابردن کارایی و اثربخشی سازمان و موجبات توسعه پایدار خواهد شد و می توان عنوان کرد که هوش تجاری برای مدیریت کسب و کار جهانی امروز یک فن آوری ضروری محسوب می شود.

این مقاله توسط آکادمی داده تهیه شده است و از طریق لینک قابل دسترسی است. محققین علاقه مند می توانند آن را به صورت رایگان دریافت نمایند. 

مجموعه مقالات فارسی در مورد هوش تجاری یا هوشمندی کسب و کار  که شامل چهار صد 400 مقاله فارسی در مورد هوش تجاری یا هوشمندی کسب و کار است به صورت یکجا نیز از طریق لینک قابل دسترسی هستند. 

 

اگر در حال پژوهش در حوزه داده کاوی هستید، سوالات و اشکالات خود را از طریق تلگرام با آکادمی داده در میان بگذارید. با عضو شدن در کانال تلگرام  آکادمی داده از مقالات جدید و دیتاست های منتشر شده مطلع شوید. 

اگر در زمینه داده کاوی در حال تحقیق یا پیاده سازی پروژه یا پایان نامه هستید برای گرفتن مشاوره یا دادن سفارش انجام با ما تماس بگیرید.  آکادمی داده در تلگرام (https://t.me/dataacademyحضور دارد برای ارتباط از طریق ایمیل آدرس جیمیل: dataacademyir@gmail.com می باشد.