پیش بینی تمایلات سیاسی کاربران توییتر

پیش بینی تمایلات سیاسی کاربران توییتر

آکادمی داده

۱۳۹۷/۰۴/۲۸


  • 110 بازدید

در این سلسله مقالات آکادمی داده به دنبال ارائه مطالبی است که محققین و علاقه‌مندان دانش علم داده با کاربردهای گسترده و عظیم این علم آشنا کند.
 علم داده با ظهور شبکه های اجتماعی رشد بسیار زیادی کرد زیرا داده های منتشر شده روز به روز گسترده‌تر شد به همین دلیل کارها و تحقیقات انجام شده در این حوزه مطالعاتی نیز رشد چشمگیری کرد.
بدین ترتیب در این مقالات کارهای انجام شده بر روی داده های شبکه های اجتماعی با استفاده از روش های داده کاوی و یادگیری ماشین ارائه خواهد شد. امید است مطالعه این مقالات برای اشخاصی که به دنبال تحقیق و پژوهش در حوزه کشف دانش از شبکه های اجتماعی با بهره گیری از داده کاوی و یادگیری ماشین هستند مفید و سودمند باشد.

دانیل پیترو در  سال ۲۰۱۶ به دنبال شناسایی تمایلات سیاسی کاربران شبکه‌های اجتماعی توییتر بوده است. معتقد است با تحلیل محتویات تولید شده توسط کاربران شبکه های اجتماعی توییتر می‌توان در مورد تمایلات سیاسی آنها این که  لیبرال هستند یا محافظه کار و یا این که به هیچ کدام از این احزاب علاقه‌ای ندارند.
در این تحقیق مجموعه داده استفاده شده توسط پیترو تهیه شده است. 3938  کاربر مورد بررسی قرار گرفته است از هر کاربر 3200 توییت  جمع آوری شده است در مجموع حدود پنج میلیون توییت جمع‌آوری و تحلیل شده است.
 ویژگی های مجموعه داده به ترتیب زیر استخراج شده اند:
 یونیگرم، LIWC،  موضوعات با استفاده از word2vec   ، احساسات توییت ها، واژه های سیاسی موجود در توییت ها.
پیترو ابتدا به صورت دستی کاربران را بر اساس تمایلات سیاسی برچسب گذاری کرده است و سپس بر اساس روش های تولید ویژگی ها برای تحلیل محتوا، ویژگی های مورد نظر را استخراج کرده است در پایان تلاش کرده با تحلیل محتوا تمایلات سیاسی را شناسایی کند.
 ایشان معتقد است موضوعاتی مانند تمایلات سیاسی که از حساسیت بالایی برخوردار هستند قابل شناسایی از طریق بررسی محتویات شبکه‌های اجتماعی نیستند و یا حداقل کشف این دانش از طریق تحلیل محتویات شبکه های اجتماعی به آسانی که تصور می شود ممکن نیست.
 کاربران فضای مجازی در موضوعات حساسی مانند سیاست به سختی اظهار نظر می کنند و حتی اگر به یکی از تمایلات سیاسی وابسته باشد کمتر آنها را منتشر کرده و در دید عموم قرار می دهند، بدین ترتیب شناسایی تمایلات مشتریان از طریق شبکه های اجتماعی به آسانی ممکن نیست این حوزه مطالعاتی جای کار بسیاری داشته و می تواند یکی از موضوعات پیشنهادی برای انجام پایان نامه های تحقیقاتی باشد.

 

کپی برداری بدون ذکر منبع، بر اساس قانون جرائم اینترنتی و مادۀ 12 فصل سوم قانون جرائم رایانه ای غیر قانونی بوده و مجازات جزای نقدی و حبس دارد و شرعا نیز حرام است! 
اگر در زمینه علم داده و داده کاوی در حال تحقیق یا پیاده سازی پروژه تجاری یا پایان نامه هستید برای گرفتن مشاوره یا دادن سفارش انجام با ما تماس بگیرید.  آکادمی داده در تلگرام، واتزآپ و تمامی پیام رسان های ایرانی(سروش، آی گپ، بله و ویسپی) با شماره 09120637751 حضور دارد برای ارتباط از طریق ایمیل آدرس جیمیل: dataacademyir@gmail.com می باشد. 


افتخار آکادمی داده، همسفر بودن با شما در راه یادگیری علم داده است.