کارکرد های مهم داده کاوی در صنعت گردشگری

کارکرد های مهم داده کاوی در صنعت گردشگری

آکادمی داده

۱۳۹۷/۰۳/۰۴


  • 269 بازدید

متدولوژي داده كاوي اغلب ميتواند را از طريق پيدا كردن متغير هاي مهم، تعيين روابط بين آنها و كشف روابط غير خطي آنها ارتقا دهد. داده كاوي ميتواند در تصميم گيري هاي حياتي كسب و كار به فعالين عرصه گردشگري كمک كند. به طور خاص داده كاوي موارد زير را مي تواند انجام دهد.

1- قیمت گذاری خدمات به کمک تحلیل قدرت مالی گردشگران

از مهمترین فاكتور ها در این صنعت مشخص نمودن توان مالی گردشگران در هر منطقه است. چرا باید سطح امكانات و هزینه برگزاری مراسمات را با توجه به سطح توانمندی مشتری مشخص نمود تا در برگزاری مراسمات خللی ایجاد نگردد و تمامی برنامه ها و خدمات ارایه شده تا حد ممكن برای گردشگران قابل استفاده باشد. مدل های كاوی داده جدید از شبكه و گیری درخت تصمیم قبیل های کریس عصبی، را با دقت بیشتری نسبت به مدل های قبلی پیش بینی میكنند بنابراین یک آژانس مسافرتی می تواند نرخ های دقیق تری برای خدمات خود بدهد كه به دقیق گذاری قیمت منجربه خود نوبه تر می شود.

2- حفظ مشتری

حفظ موفق مشتری نیازمند تحلیل داده ها در مناسب ترین سطح ممكن یعنی سطح فردی مشتری است (به جای در نظر گرفتن مجموعه ای از مشتریان به صورت كلی). با استفاده از تكنیک داده كاوی كشف مرتبط، آژانس های مسافرتی میتوانند دقیق تر انتخاب كنند كه چه خدمات و قرار داد هایی را به مشتری ارایه كنند. با این تكنیک آژانس های مسافرتی میتوانند : پایگاه داده خود را برای ایجاد پروفایل مشتری بخش بندی كنند. روی بخش خاصی از مشتریان و برای یک محصول، تحلیل خسارت و نرخ انجام دهند. برای مثال شركتها میتوانند تحلیل عمیقی از محصوالت جدید بالقوه را روی بخش خاصی از مشتریان انجام دهند. برای چند محصول با استفاده از پردازش گروهی و متغیر های چند هدفی تحلیل بخش انجام دهند. انجام تحلیل های بازار متوالی (در طول زمان) روی بخش های مختلف مشتریان. برای مثال چند در صد از مشتریان در طول 5 سال از تورهای مناسبتی استفاده كرده اند. بخش بندی پایگاه داده و تكنیک های پیشرفته تر مدل سازی، تحلیل گران را قادر میسازد كه تعیین كنند برای برنامه های حفظ مشتری روی كدام بخش هدف گذاری كنند. مشتریان فعلی را كه احتمال دارد آژانس مسافرتی خود را عوض كنند میتوان با استفاده از مدل سازی پیش گویانه تشخیص داد. مدل رگرسیون لجستیک رویكردی سنتی برای پیشگویی آن دسته از بیمه گذارانی است كه احتمال بیشتری دارد كه آژانس مسافرتی خود را عوض كنند. شناسایی گروه هدف برای برنامه های حفظ مشتری را میتوان با مدل سازی رفتار گردشگران ارتقا داد.

منبع:  داده کاوی و کاربرد آن در صنعت گردشگری، سوده برزمینی

.اگر در حال پژوهش در حوزه کاربردهای داده کاوی هستید، سوالات و اشکالات خود را از طریق تلگرام با آکادمی داده در میان بگذارید

کپی برداری بدون ذکر منبع، براساس قانون جرایم اینترتی و مادۀ 12 فصل سوم قانون جرایم رایانه ای غیر قانونی بوده و مجازات جزای نقدی و حبس دارد و شرعا نیز حرام است!