چه اطلاعاتی واقعاً برای تحقیق مفید است؟
جمعآوری تمام اطلاعات موجود میتواند وسوسه کننده باشد. اما مهم است که فقط اطلاعاتی را جمعآوری کنیم که برای تحقیق ما و سازمان مفید باشد.
مثالی از جمع آوری اطلاعات مفید در پرسشنامه
بهعنوانمثال، فرض کنید که میخواهید مهارتهای کلاسی یک معلم را با یک مشاهده 5 دقیقهای قضاوت کنید. جمعآوری همزمان سایر اطلاعات در مورد مدرسه یا دانشآموزان بسیار آسان خواهد بود. بااینحال، فقط به این دلیل که شما میتوانید آن اطلاعات را جمعآوری کنید، نباید آنها را جمعآوری نکنید! فقط اطلاعاتی را جمعآوری کنید که به شما در تجزیهوتحلیل کمک کند.
سؤالات 2-3: چه اطلاعاتی جمعآوریشان راحت و مرتبط با سازمان است؟
سطح خواندن بچهها: از باتری ASER استفاده کنید و از چند کلاس بچهها نمونه بگیرید. اطلاعات مرتبط با همه بچهها ضروری نیست.
تلاش معلمان با هدف خواندن: 5 الی 10 دقیقه درحالیکه معلمان مهارتهای خواندن را آموزش میدهند، کلاسهای درس را مشاهده کنید.
اطلاعات زمینه: برای دانشآموزان، فقط سن، جنسیت، کلاس و نام را جمعآوری کنید. برای معلمان، فقط تجربهها، کلاسها و موضوعاتی که تدریس میشوند را جمعآوری کنید.
اطلاعات مدرسه: اطلاعات مربوط به تعداد دانشآموزان، معلمان، نسبت معلم - دانشآموز و همچنین میانگین هزینهها را جمعآوری کنید. هر اطلاعات دیگری که به تجزیهوتحلیل ارتباطی نداشته باشد نباید جمعآوری شود.
اگر در حال پژوهش در حوزه علم آمار هستید یا به دنبال انجام پروژه های آماری خود با نرم افزارهای SPSS, AMOS و LISREL هستید با آکادمی داده تماس بگیرید.
سوالات و اشکالات خود را از طریق تلگرام با آکادمی داده در میان بگذارید. با عضو شدن در کانال تلگرام آکادمی داده از مقالات جدید و دیتاست های منتشر شده مطلع شوید.
مجموعه مقالات فارسی به صورت یکجا نیز از طریق لینک قابل دسترسی هستند.
اگر در زمینه داده کاوی در حال تحقیق یا پیاده سازی پروژه یا پایان نامه هستید برای گرفتن مشاوره یا دادن سفارش انجام با ما تماس بگیرید. آکادمی داده در تلگرام (https://t.me/dataacademy) حضور دارد برای ارتباط از طریق ایمیل آدرس جیمیل: dataacademyir@gmail.com می باشد.