بررسی رابطه بین مدیریت ارتباط با مشتری، داده کاوی مدیریت دانش جهت دستیابی و ایجاد مدیریت دانش مشتری با رویکرد کسب مزیت رقابتی سازمانها در تجارت الکترونیکی

بررسی رابطه بین مدیریت ارتباط با مشتری، داده کاوی مدیریت دانش جهت دستیابی و ایجاد مدیریت دانش مشتری با رویکرد کسب مزیت رقابتی سازمانها در تجارت الکترونیکی


  • 800 بازدید

در این سلسله مقالات به مفاهیم و کاربرد های داده‌کاوی، متن کاوی و علوم مرتبط با علم داده پرداخته می‌شود. با توجه به حجم عظیم مقالات تولید شده در زبان فارسی در حوزه داده کاوی و علم داده، آکادمی داده تصمیم گرفت مقالات فارسی منتشر شده در این حوزه را خلاصه برداری کرده و در اختیار علاقه مندان قرار دهد. این مقالات ابتدا با معرفی موضوع و کارهای انجام شده آغاز می شود و سپس مجموعه داده یا دیتاست تحقیق ارائه می شود و سپس پیاده سازی انجام شده در رپیدماینر، وکا یا پایتون ارائه شده و نتایج تحلیل می شود.

در این رشته نوشته ها ابتدا خلاصه ای از مقاله ارائه شده و سپس نتیجه گیری مقاله عینا آورده می گردد و سپس فایل پی دی اف آن نیز برای دانلود در اختیار محققین و پژوهشگران عزیز قرار می گیرد. 

 

مدیریت ارتباط با مشتری بطور سنتی بعنوان ابزاری برای ارتباط دادن مشتریان به شرکت توسط برنامه های وفاداری مختلف معروف است، که از طریق انتخاب مشتریان، به دست آوردن مشتریان، نگهداری و ارتقا آنها انجام می شود. اما بزرگ ترین منبع ارزش را کنار گذاشته، که همان دانش موجود برای مشتریان می باشد. مدیریت روابط مشتری، یک مفهوم وسیع با لایه های متعدد است که یکی از آنها داده کاوی می باشد. داده کاوی به شرکت ها در تلاش هایشان جهت حرکت به سمت مشتری محوری کمک می کند. مدیریت ارتباط با مشتری و مدیریت دانش با داده کاوی برای بدست آوردن دانش مشتری متمرکز می شوند. در بازار رقابتی امروز مشخصه اصلی آن، عدم قطعیت است. شرکت هایی توانایی رقابت را دارا هستند که دانش جدید را در سازمان خود ایجاد نموده، توزیع کرده و آن را تبدیل به کالاها و خدمات می نمایند. بدین ترتیب، دانش برای سازمان، مزیت رقابتی ایجاد می کند و به سازمان، امکان حل مسائل و تصرف فرصت های جدید را می دهد. بنابراین دانش ته فقط یک منبع مزیت رقابتی خواهد شد بلکه در واقع تنها منبع آن می گردد. محققان بر این باورند که مشتری هنگام استفاده از یک خدمت و یا مصرف یک کالا مقدار زیادی دانش و تجربه کسب می کند. این دانش به یکی از مهم ترین منابع برای سازمانها بدل شده است و به دست آوردن آن به یک مزیت رقابتی جدید در شرکتها تبدیل شده است، خصوصا در عصر اطلاعات که فناوری هایی مثل وب و شبکه های رایانه ای گسترش یافته اند محیط سازمان پویاتر شده است و با ظهور تجارت الکترونیکی اهمیت مزیت رقابتی افزایش یافته و باعث تضمین عملکرد بهتر نسبت به رقبا و در کوتاه مدت سودآوری و در بلند مدت بقا و رشد سازمان می شود. از طرف دیگر مشتری برای آنکه بهترین خرید را انجام دهد به دانشی احتیاج دارد که باید توسط شرکت ها تامین شود. مدیریت دانش و مدیریت ارتباط با مشتری هر دو بر این تکیه دارند که منابعی برای حمایت از فرآیندهای تجاری یک شرکت بیابند. تلفیق دو نظریه مدیریت روابط با مشتری و مدیریت دانش، که با مدیریت دانش مشتری شناخته می شود، راهکار مناسبی برای کسب دانش از مشتری و ارائه بهترین و مناسب ترین دانش به او می باشد مدیریت دانش مشتری، به عنوان فرآیند استراتژیک در سازمان هایی که مشتریان خود را از دریافت منفعلانه محصولات و خدمات فراتر برده و با دادن اختیار به عنوان شرکای دانش، در نظر می گیرند، ظهور می کند. ورود به دنیای تجارت الکترونیکی و کسب و کار الکترونیکی از ضروریات دوام در فضای رقابتی جهانی است. یافته های پژوهش نشان می دهد کاربرد مدیریت دانش مشتری سبب کسب مزیت رقابتی برای سازمان ها در تجارت الکترونیکی می شود. با بهره گیری از تکنیک های مدیریت ارتباط با مشتریان، داده کاوی و مدیریت دانش، دانش از، برای و درباره مشتری کسب میشود که با مدیریت و بهره برداری از این دانش مشتری کسب شده مزیت رقابتی در تجارت الکترونیکی برای سازمانها و شرکت هایی که با تجارت و کسب و کار الکترونیکی سروکار دارند، حاصل می شود. همچنین از بررسی نتایج آزمون های آماری مشاهده می شود ارتباط معنی داری میان متغیر مستقل تحقیق و متغیر وابسته وجود دارد، یعنی با افزایش توانمندی های مربوط به متغیر مستقل میزان دستیابی به مزیت رقابتی افزایش می یابد. لذا پیشنهاد می شود سازمانها و شرکت هایی که با تجارت و کسب و کار الکترونیکی سروکار دارند از فنون داده کاوی استفاده کنند تا بدین وسیله بتوانند با استخراج الگوهای کاربردی از میان داده های مربوط به مشخصات و رفتارهای مشتری، به تنظیم برنامه برای ارتباط فعال و دائمی با مشتریان بپردازند، همچنین از سیستم های مدیریت ارتباط با مشتری جهت بهبود رابطه با مشتری و دستیابی به مزیت رقابتی از طریق فراهم کردن موجبات رضایتمندی مشتری و در پی آن وفادار ماندن آنها بهره گیرند؛ حمایت همه جانبه مدیران از اشتراک و تسهیم دانش جدید در سازمان تا تبدیل آن به کالاها و خدمات در چارچوب مدیریت ارتباط با مشتریان و پاسخگویی به خواسته های آنان صورت گیرد و با طراحی استراتژی های سازمانی جهت مدیریت و استفاده کاربردی از دانش مشتری به منظور دستیابی به مزیت رقابتی و پایدار در تجارت الکترونیکی و مدیریت کارا و اثربخش انواع دانش مرتبط با مشتری، از ارائه مطلوب کالا و خدمات به مشتریان و کسب رضایت آنان اطمینان حاصل نمایند.

 

این مقاله از طریق لینک قابل دسترسی است و محققین علاقه مند می توانند آن را به صورت رایگان دریافت نمایند. 

اگر به پژوهش در حوزه مدیریت ارتباط با مشتری علاقه مند هستید توصیه می شود حتما مجموعه استثنائی و بی نظیر هفتاد مقاله فارسی در زمینه مدیریت ارتباط با مشتری  و مجموعه های مشابه آن  را تهیه بفرمایید.

اگر در زمینه مدیریت ارتباط با مشتری در حال تحقیق یا پیاده سازی پروژه یا پایان نامه هستید برای گرفتن مشاوره یا دادن سفارش انجام با ما تماس بگیرید.  آکادمی داده در تلگرام (https://t.me/dataacademyحضور دارد برای ارتباط از طریق ایمیل آدرس جیمیل: dataacademyir@gmail.com می باشد.


افتخار آکادمی داده، همسفر بودن با شما در راه یادگیری علم داده است.