داده کاوی ابزار جذاب رتبه سنجی اعتباری مشتریان جهت ارتقاء مدیریت روابط مشتریان سازمانها

داده کاوی ابزار جذاب رتبه سنجی اعتباری مشتریان جهت ارتقاء مدیریت روابط مشتریان سازمانها


  • 1,006 بازدید

در این سلسله مقالات به مفاهیم و کاربرد های داده‌کاوی، متن کاوی و علوم مرتبط با علم داده پرداخته می‌شود. با توجه به حجم عظیم مقالات تولید شده در زبان فارسی در حوزه داده کاوی و علم داده، آکادمی داده تصمیم گرفت مقالات فارسی منتشر شده در این حوزه را خلاصه برداری کرده و در اختیار علاقه مندان قرار دهد. این مقالات ابتدا با معرفی موضوع و کارهای انجام شده آغاز می شود و سپس مجموعه داده یا دیتاست تحقیق ارائه می شود و سپس پیاده سازی انجام شده در رپیدماینر، وکا یا پایتون ارائه شده و نتایج تحلیل می شود.

در این رشته نوشته ها ابتدا خلاصه ای از مقاله ارائه شده و سپس نتیجه گیری مقاله عینا آورده می گردد و سپس فایل پی دی اف آن نیز برای دانلود در اختیار محققین و پژوهشگران عزیز قرار می گیرد. 

 

شرکت هایی که به دنبال بقا و موفقیت در بازارهای به شدت رقابتی می باشند می بایست از تمامی امکانات جهت حفظ سرمایه اصلی خود یعنی مشتریان بهره مند شوند. در این راستا جمع آوری داده های مشتریان و تشکیل یک پایگاه داده از اطلاعات مرتبط با آنها و نیز شناخت نیازهای مشتریان و پرداختن به آن با توجه به گروه بندی مختلف حاصل از آن، می تواند مزیت رقابتی چشمگیری برای شرکت ایجاد نماید. در این پژوهش با بهره گیری از ابزار داده کاوی سعی بر آن شد تا با اولویت بندی اهمیت خصیصه های مشتریان به عنوان متغیرهای تعیین کننده در میزان وفاداری آنها، اطلاعات ارزشمندی را در اختیار شرکت قرار داد ه تا با برنامه ریزی بر روی شاخص هایی با اهمیت بالاتر تصمیم گیری موثرتری در بازار رقابتی امروزی داشته باشند. آنچه از نتایج این پژوهش قابل استنباط است وابستگی شرایط فرهنگی و اجتماعی حاکم بر جامعه بر روی متغیرها و ارتباط آنها با میزان وفاداری آن ها می باشد. به طور مثال بالاترین میزان خرید مربوط به قشر کارمند می باشند که با توجه به داخلی بودن شرکت تولیدکننده و مقرون به صرفه بودن قیمت تمام شده کالا قابل توجیه است. همچنین درصد چشمگیری از مشتریان را افرادی با گروه سنی ۲۰-۳۵ سال تشکیل می دهند که تعداد خرید کالا در این گروه و ارتباط آن با تامین جهیزیه نشان از قابل برنامه ریزی بودن اهداف سازمان با شاخصه ای پذیرفته شده دارد.  با توجه به نتایج پژوهش حاضر می توان برای مطالعات بعدی در این زمینه، مقالاتی مشابه با تحلیل متغیرهای وابسته متفاوت و یا شرکت هایی با نوع خدمات متفاوت را بررسی نمود.

 

این مقاله از طریق لینک قابل دسترسی است و محققین علاقه مند می توانند آن را به صورت رایگان دریافت نمایند. 

اگر به پژوهش در حوزه مدیریت ارتباط با مشتری علاقه مند هستید توصیه می شود حتما مجموعه استثنائی و بی نظیر هفتاد مقاله فارسی در زمینه مدیریت ارتباط با مشتری  و مجموعه های مشابه آن  را تهیه بفرمایید.

اگر در زمینه مدیریت ارتباط با مشتری در حال تحقیق یا پیاده سازی پروژه یا پایان نامه هستید برای گرفتن مشاوره یا دادن سفارش انجام با ما تماس بگیرید.  آکادمی داده در تلگرام (https://t.me/dataacademyحضور دارد برای ارتباط از طریق ایمیل آدرس جیمیل: dataacademyir@gmail.com می باشد.


افتخار آکادمی داده، همسفر بودن با شما در راه یادگیری علم داده است. 

This domain is pending renewal or has expired. Please contact the domain provider with questions.