طراحی پرسشنامه - چه زمانی باید از سؤالات بسته شده استفاده کنید؟

طراحی پرسشنامه - چه زمانی باید از سؤالات بسته شده استفاده کنید؟


  • 1,915 بازدید

سؤالات بسته در طراحی پرسشنامه  

سؤالات بسته در آمار

برای تجزیه‌وتحلیل آسان‌تر و گزارش گرفتن از داده‌هایی که جمع‌آوری می‌کنید باید از سؤالات بسته استفاده شود. استفاده از سوالات بسته بیشتر در تحقیقات کمی مورد استفاده قرار می گیرد. در مقالات قبلی آکادمی داده در مورد سوالات بسته در مقابل سوالات باز و همچنین در مورد چه موقع از سؤالات باز استفاده کنیم؟ صحبت شده است. 

یک مثال از نحوه استفاده از سؤالات بسته

به‌عنوان‌مثال، تصور کنید که در مورد استفاده از اینترنت از 1000 نفر نظرسنجی می‌کنید. اگر سؤال آزاد «به من در مورد استفاده از اینترنت خود بگویید؟» را بپرسید، 1000 پاسخ منحصربه‌فرد خواهید داشت که به‌راحتی قابل‌تحلیل و گزارش‌گیری نیستند. در عوض، اگر از سؤالات بسته مانند سؤال زیر استفاده می‌کنید، می‌توانید نتایج را بهتر درک کرده و گزارش بگیرید.

به‌طور متوسط در هر هفته چند ساعت از اینترنت استفاده می‌کنید؟

• 0-5 ساعت

• 6-10 ساعت

• 11-15 ساعت

• 16-20 ساعت

• بیشتر از 20 ساعت

با یک سؤال بسته، می‌توانید به‌راحتی داده‌ها را تجزیه‌وتحلیل کنید و نتیجه واضحی را گزارش دهید، مثل «63 درصد از پاسخ‌دهندگان کمتر از 5 ساعت در هفته از اینترنت استفاده می‌کنند.»

نکته راهنما

به‌طورکلی، در تحقیق کیفی از سؤالات باز و تحقیقات کمی از سؤالات بسته استفاده خواهد کرد. برای جزئیات بیشتر در مورد تحقیقات کیفی و کمی به مقالات منتشر شده در آکادمی داده درباره علم آمار مراجعه کنید.

 

اگر در حال پژوهش در حوزه علم آمار هستید یا به دنبال انجام پروژه های آماری خود با نرم افزارهای SPSS, AMOS و LISREL  هستید با آکادمی داده تماس بگیرید.

سوالات و اشکالات خود را از طریق تلگرام با آکادمی داده در میان بگذارید. با عضو شدن در کانال تلگرام  آکادمی داده از مقالات جدید و دیتاست های منتشر شده مطلع شوید. 

مجموعه مقالات فارسی به صورت یکجا نیز از طریق لینک قابل دسترسی هستند. 

اگر در زمینه داده کاوی در حال تحقیق یا پیاده سازی پروژه یا پایان نامه هستید برای گرفتن مشاوره یا دادن سفارش انجام با ما تماس بگیرید.  آکادمی داده در تلگرام (https://t.me/dataacademyحضور دارد برای ارتباط از طریق ایمیل آدرس جیمیل: dataacademyir@gmail.com می باشد. 

 

 

 

This domain is pending renewal or has expired. Please contact the domain provider with questions.