مقدمه و متنی برای فهم شبکه های اجتماعی

مقدمه و متنی برای فهم شبکه های اجتماعی


  • 1,104 بازدید
تاکنون تعاریف گوناگونی از شبکه‌های اجتماعی اینترنتی یا مجازی ارائه شده است. شبکه‌های اجتماعی اینترنتی عموما سرویس‌های مبتنی بر وب هستند. سرویس آنلاین، پلتفرم یا سایتی محسوب می‌شوند که مردم در آنها می توانند نظرات، علاقه‌مندی‌ها را با دوستان و سایرین به اشتراک بگذارند. همچنین بنابر تعریف ارائه شده در دانشنامه آزاد ویکیپدیا  شبکه‌های اجتماعی ساختارهای اجتماعی ساخته‌شده‌ از بازیگرانی که گره‌ها را تشکیل می‌دهند. این گره‌ها بوسیله انواع خاصی از وابستگی‌ها مانند روابط دوستی، خویشاوندی، منافع مشترک، تجاری یا علایق مشترک و غیره با یکدیگر در ارتباط هستند. لذا هر شبکه اجتماعی از دو عنصر تشکیل شده است: موجودیت های شرکت کننده در ارتباط و ارتباط بین این موجودیت‌ها. در علوم اجتماعی به موجودیت‌های شرکت کننده در ارتباط، بازیگر و به ارتباطات بین این موجودیت ها رابطه گفته می‌شود. شبکه‌های اجتماعی به دو نوع آفلاین  و آنلاین  تقسیم می‌شوند. از شبکه‌های آفلاین می‌توان به شبکه دوستان، شبکه همکاران اشاره کرد. از شبکه‌‌های آنلاین می‌توان به شبکه‌های اجتماعی نظیر فیس‌بوک و توییتر اشاره نمود.
در گذشته شبکه‌های اجتماعی بیشتر در حوزه‌های علوم اجتماعی و جامعه‌شناسی مورد بررسی قرار می‌گرفت اما در سال‌های اخیر با گسترش استفاده از رسانه‌های دیجیتال برای برقراری ارتباط بین افراد، مفهوم شبکه‌های اجتماعی به دنیای کامپیوتر راه یافته است و با توجه به زیاد بودن تعداد بازیگران در شبکه‌های اجتماعی به وجود آمده، تحلیل آنها به یکی از موضوعات مورد علاقه در حوزه داده‌کاوی تبدیل شده است. 
به طور معمول شبکه‌های اجتماعی را می‌توان در قالب گراف نمایش داد که در این گراف، گره‌ها معادل با بازیگران شبکه اجتماعی بوده و یال‌های گراف نشان‌دهنده‌ ارتباط بین بازیگران می‌باشد. با توجه به ساختار اجتماعی و یکطرفه و یا دو‌طرفه بودن ارتباط، گراف متناظر می‌تواند گراف جهت‌دار یا بدون‌جهت باشد. همچنین در صورتی که قوت ارتباط بین افراد در شبکه‌های اجتماعی یکسان نباشد گراف متناظر با شبکه یک گراف وزن‌دار خواهد بود که در آن وزن هر یال متناظر با قوت ارتباط می‌‌باشد. بنابراین تجزیه و تحلیل شبکه‌های اجتماعی، به کمک تئوری گراف مدل می‌شوند.
شبکه‌های اجتماعی از قرن نوزدهم مورد توجه قرار گرفتند. تحقیق‌ها در این حوزه از دهه چهل به بعد با تعریف ابزارهایی چون گراف اجتماعی شتاب بیشتری گرفت. نخستین شبکه اجتماعی در سال 1997 با نام سیکس دیگریریز راه‌اندازی شد. این سایت به کاربرانش اجازه ایجاد پروفایل را داد تا آنها بتوانند لیستی از دوستانشان را ایجاد کنند. البته این سایت در آن زمان موفق نشد و بعد از سه سال متوقف شد. اما انقلاب عظیم در هزاره دوم میلادی به وقوع پیوست، جایی که از سال 2002 به بعد شبکه‌های اجتماعی نظیر فرنداستر ، اورکات  و لینکداین  روی وب قرار گرفتند. پدیده بزرگ دیگر شبکه اجتماعی فیس‌بوک بود که در سال 2004 توسط مارک زاکربرگ دانشجوی دانشگاه هاوارد بنا نهاده شد، که بعد از ده سال این شبکه اجتماعی با بیش از یک میلیارد نفر عضو به بزرگترین کشور چند ملیتی جهان تبدیل شده است. بعد از این سال شبکه‌های اجتماعی دیگری نظیر توییتر و گوگل پلاس نیز به وجود آمدند و بسیار مورد توجه قرار گرفتند .

بررسی زمینه‌های تحقیقاتی شبکه‌های اجتماعی و تحلیل احساسات در آن، مهندس نورآفرین

کپی برداری بدون ذکر منبع، براساس قانون جرایم اینترتی و مادۀ 12 فصل سوم قانون جرایم رایانه ای غیر قانونی بوده و مجازات جزای نقدی و حبس دارد و شرعا نیز حرام است! 

اگر در زمینه شبکه های اجتماعی و مفاهیم مرتبط با شبکه های اجتماعی در حال تحقیق یا پیاده سازی پروژه تجاری یا پایان نامه هستید برای گرفتن مشاوره یا دادن سفارش انجام با ما تماس بگیرید.  آکادمی داده در تلگرام، واتزآپ و تمامی پیام رسان های ایرانی(سروش، آی گپ، بله و ویسپی) با شماره 09120637751 حضور دارد برای ارتباط از طریق ایمیل آدرس جیمیل: dataacademyir@gmail.com می باشد. 

افتخار آکادمی داده، همسفر بودن با شما در راه یادگیری علم داده است. 

This domain is pending renewal or has expired. Please contact the domain provider with questions.